111.
IInformacje o dziele:
sygn. na odwr. śr.: H. Stażewski | IX - 1963 | Relief szaro-biały | 60 x 100 cm.
Na odwr. dwie nalepki l.: Kunsthaus Zürich z danymi obrazu, p.: Galerii Annely Juda.
Na dolnej krawędzi ramy l.d. dawny numer depozytu Muzeum Śląskiego w Katowicach: MŚK/dep/1939.
Za konsultację dziękujemy panu Andrzejowi Szczepaniakowi – historykowi sztuki, kuratorowi wystaw, dyrektorowi wykonawczemu Galerii Starmach, redaktorowi m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019).
Pochodzenie:
– Annely Juda Fine Art, Londyn;
– kolekcja prywatna Plogsties, Nadrenia Północna Westfalia;
– Sotheby’s, Kolonia, Niemcy, aukcja 29 III 2023, poz. 27;
– prywatna kolekcja, Polska.
Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Reliefs. Formprobleme zwischen Malerei und Skulptur im 20. Jahrhundert, Zürich, Kunsthaus Zürich, 22 VIII 1980 – 2 XI 1980, s. 246, kat. 166, il. barwna.
Artysta nie zatrzymuje się nigdy, praca jego nigdy nie jest skończona. Idzie równolegle z przemianami społecznymi i postępem technicznym. Tkwi on w teraźniejszości, ale ogarnia zawartość przeszłości, jak i przewiduje przyszłość przez wyczucie aspiracji swojej...
Henryk Stażewski:
Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 111 | 450 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |