121.
IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: czapla
sygn. na odwr. ś.g.: czapla | > ECCE HOMO < | 180 x 90 | OLEJ – 1977 – ‘90, powyżej GÓRA [znak strzałki]
Na g. listwie krosna: m. czapla. 180 x 90 OLEJ 1977.
Obraz wystawiany:
– Malarstwo i rysunek Mariana Czapli, BWA, Legnica 1991/1992;
– Marian Czapla. Ecce homo, BWA, Kielce 1996/1997;
– Marian Czapla. W 30-lecie pracy twórczej, Muzeum Narodowe Kielce 2002;
– Marian Czapla. W 30-lecie pracy twórczej, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW, Warszawa 2002;
– Marian Czapla. Malarstwo, Muzeum Mikołaja Kopernika, Dzwonnica na Wzgórzu Katedralnym, Frombork 2007;
– Marian Czapla – malarstwo, Dom Artysty Plastyka ZPAP, Warszawa 2011;
– Choć minął dla nas czas tworzenia, to pozostała myśl w obrazach, Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa XI 2021 – II 2022.
Obraz reprodukowany:
– Marian Czapla. W 30-lecie pracy twórczej [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Kielcach], Kielce-Warszawa 2002, il. 18 b, s. 60, il. 18, s. 143 (jako Studium mężczyzny, lewa część dyptyku).
Marian Czapla:
Marian Czapla (Gacki na Kielecczyźnie 28 VII 1946 - Warszawa 12 I 2016) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w latach 1966-1972. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W 1972 podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. Od 1990 był profesorem, prowadził własną pracownię malarstwa. W latach 1974-1979 był członkiem grupy „Symplex S4“, którą tworzyło grono młodych absolwentów warszawskiej ASP, zainteresowanych możliwością kontynuowania tradycji polskiego koloryzmu z jednej, unizmu Władysława Strzemińskiego z drugiej strony. Początkowo tworzył abstrakcyjne kompozycje budowane z barwnych, zamaszyście kładzionych smug i plam. Od końca lat 70. w jego malarstwie przeważyła figuracja. Wyróżniającym się wątkiem twórczości Czapli były tematy i odniesienia religijne. Zainteresowania te pozostały aktualne w jego sztuce w latach 80., kiedy połączył je z tematyką aktualną (cykl poświęcony górnikom z „Wujka“). W pracach z lat 90. (cykle „Upadek“, „Ecce Homo“ i in.) artysta malował monumentalne figury o mocnej tektonice, podkreślonej dodatkowo zdecydowanymi barwami i konturami, ujęte w dynamicznych ruchach i skrętach ciała. Umieszczone zazwyczaj na płaskich tłach jednolitego koloru, w umownej przestrzeni, zdają się zmagać z ograniczającym je kadrem obrazu. W 2002 roku z okazji 30-lecia pracy twórczej Mariana Czapli Muzeum Narodowe w Kielcach przygotowało wystawę jego prac, której towarzyszył naukowo opracowany katalog.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 121 | 40 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |