Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 15 czerwca 2025

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
LA TOUR DE BABEL (WIEŻA BABEL), 1989
Nr:
33935
Technika:
olej, technika mieszana, płótno
Wymiary:
61.5 cm x 50.3 cm
Cena w galerii:
87 500 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: Lebenstein 89

sygn. na odwr. na płótnie p.: Lebenstein | „La Tour de Babel“ | 1989 | format 61 x 50 cm | huile + technique mixte

Na śr. listwie krosna nalepka Centralnego Biura Wystaw Artystycznych „Zachęta“ [druk/atrament]: 8 | wł. B. i M. Mialet Rok 1989 | Autor Jan Lebenstein | Tytuł Tour de Babel kat. 135, na g. listwie nalepka z numerem: 13.

 

Pochodzenie:

Kolekcja Barbary i Michela Mialet, Paryż.

 

Obraz wystawiany i opisany:

Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa, IV-V 1992, spis wystawianych prac na luźnej wkładce, poz. 135, s. nbl.

 

Jan Lebenstein uważał, że sztuka nowoczesna może znajdować inspiracje w tradycji. Fascynowały artystę podziemia Luwru, gdzie oglądał relikty archaicznych cywilizacji: sumeryjskiej, babilońskiej. Inspirowały go starożytne mitologie (m.in. asyryjska, babilońska, egipska, grecka), a także Biblia, bez której – jak sam powiedział – nie ma całej sztuki europejskiej. Wszystko wyrosło z Biblii. Nawet Widok Delft Vermeera jest bez tego całego ciągu niewyobrażalny (Jan Lebenstein. Rozmowy o sztuce własnej, o tradycji i współczesności, wybór i oprac. A. Wat, D. Wróblewska, Warszawa 2004,...

więcej

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-06-15 123 70 000 zł - N/A PLN USD EUR