56.
IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA
Zofia Stryjeńska, jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sztuki międzywojennej, zyskała miano „księżniczki polskiego art déco“ nie tylko dzięki wyjątkowej estetyce swoich prac, ale również dzięki bezkompromisowemu umiłowaniu kultury ludowej, szczególnie folkloru góralskiego. W jej twórczości góralszczyzna nie była jedynie ozdobnikiem – stała się symbolem pierwotnej, nieskażonej tożsamości narodowej i duchowości.
Stryjeńska czerpała inspirację z muzyki, tańców, obrzędów i strojów ludowych, zwłaszcza tych związanych z kulturą Podhala. Postacie w jej obrazach często ubrane są w stylizowane, bogato zdobione góralskie stroje – z wyraźnie zaznaczonymi haftami, gorsetami, parzenicami i kapeluszami. Charakterystyczna linia i intensywna kolorystyka, którymi operowała, oddają energię i rytm życia mieszkańców górskich wiosek. Górale w jej pracach są głęboko zakorzenieni w tradycji, którą artystka przekłada na malarski język pełen liryzmu i poetyckości.
Ta rozbudowana kompozycja ukazuje scenę z życia górali, przedstawioną z rozmachem i teatralnym wyczuciem. Zofia Stryjeńska, snuje wizualną opowieść o góralskich zwyczajach, oddając im hołd z pasją i wyobraźnią. Jej malarstwo to wyraz fascynacji ludowością, którą artystka postrzegała jako kwintesencję polskości. Z zaangażowaniem...
Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 56 | 90 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |