Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 15 czerwca 2025

56.

[ status: nadchodząca aukcja ]
Tytuł:
NA SANECZKI, PRZED 1945
Nr:
33866
Technika:
akwarela, gwasz, karton
Wymiary:
57 cm x 74.5 cm
Cena wywoławcza:
90 000 zł
Estymacje:
120 000 zł - 160 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA

Zofia Stryjeńska, jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sztuki międzywojennej, zyskała miano „księżniczki polskiego art déco“ nie tylko dzięki wyjątkowej estetyce swoich prac, ale również dzięki bezkompromisowemu umiłowaniu kultury ludowej, szczególnie folkloru góralskiego. W jej twórczości góralszczyzna nie była jedynie ozdobnikiem – stała się symbolem pierwotnej, nieskażonej tożsamości narodowej i duchowości.

Stryjeńska czerpała inspirację z muzyki, tańców, obrzędów i strojów ludowych, zwłaszcza tych związanych z kulturą Podhala. Postacie w jej obrazach często ubrane są w stylizowane, bogato zdobione góralskie stroje – z wyraźnie zaznaczonymi haftami, gorsetami, parzenicami i kapeluszami. Charakterystyczna linia i intensywna kolorystyka, którymi operowała, oddają energię i rytm życia mieszkańców górskich wiosek. Górale w jej pracach są głęboko zakorzenieni w tradycji, którą artystka przekłada na malarski język pełen liryzmu i poetyckości.

Ta rozbudowana kompozycja ukazuje scenę z życia górali, przedstawioną z rozmachem i teatralnym wyczuciem. Zofia Stryjeńska, snuje wizualną opowieść o góralskich zwyczajach, oddając im hołd z pasją i wyobraźnią. Jej malarstwo to wyraz fascynacji ludowością, którą artystka postrzegała jako kwintesencję polskości. Z zaangażowaniem...

więcej

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-06-15 56 90 000 zł - N/A PLN USD EUR