62.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Kisling
Na odwrocie, na listwach ramy, nalepki firmy transportującej dzieła sztuki.
Pochodzenie:
– Los Angeles, kolekcja Charlesa Boyera, francuskiego aktora filmowego, czterokrotnie nominowanego do Oscara;
– USA, kolekcja prywatna;
– Belgia, kolekcja prywatna;
– Polska, kolekcja prywatna.
Obraz reprodukowany:
– J. Dutourd, ed. J. Kisling, Kisling, tom III, wyd. Bosch-Druck, Landshut, Germany 1995, nr kat. 124, s. 336.
Moim ideałem jest dobrze malować.
Mojżesz Kisling
W tych kilku słowach tkwi sedno sztuki Kislinga. Jego wrażliwość jest niepowtarzalna, a on koncentrował się tylko na wyrażaniu jej poprzez coraz to lepszą technikę. Studia artystyczne rozpoczął w 1907 roku na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Profesor wywarł wielki wpływ na młodego malarza i to jemu w dużej mierze zawdzięczał on dalsze swoje artystyczne losy i sławę. W „Wiadomościach Literackich“ w 1926 roku wspominał: Profesorowi Pankiewiczowi zawdzięczam właściwie wszystko. On pierwszy pokazał mi reprodukcje prac Cézanne’a i van Gogha, które wywarły we mnie istny przewrót. (A. Prędski, Malarze polscy we Francji....
Mojżesz Kisling:
Mojżesz Kisling (1891 Kraków-1953 Sanary-sur-Mer) w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 62 | 580 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |