150.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Szancenbach
sygn. na odwr. g.: JAN SZANCENBACH | OKRĘT POŻARNICZY W GÖTEBORGU – V | 1995
Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Jan Szancenbach. Malarstwo (katalog wystawy), Art & Business Club, ABC Gallery, Poznań XI 1996, s. 32, il. barwna nr 27, poz. kat. 19;
– Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach. Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin oraz Wystawa „Szancenbachowie: Jan, Maria i Krystyna“ ze zbiorów prywatnych profesora Jana Szancenbacha, Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, 19 – 27 X 1996 oraz III – V 1999, Kraków 1999, strony i ilustracje bez numeracji;
– Jan Szancenbach, Miejska Galeria Sztuki „MM“, Chorzów, 31 V – 28 VI 2004 (rep. na karcie pocztowej wydanej przy okazji wystawy).
Jest to jeden z większej serii obrazów przedstawiających stojące w porcie w Göteborgu, statki pożarnicze lub może raczej tzw. „latarniowce“. Statki te pełniąc rolę latarni morskiej lub innego światła nawigacyjnego, klasyfikowane są jako pływający znak nawigacyjny. Przeważnie były bez napędu, zakotwiczone na stałe w miejscu, gdzie budowa latarni morskiej jest niemożliwa. Malowano je na kolor jaskrawoczerwony, aby mogły być dobrze widoczne na morzu. Obecnie...
Jan Szancenbach:
Jan Szancenbach (Kraków 1928 - Kraków 1998) studiował w latach 1940-1942 w Kunstgewerbeschule (czyli ASP zdegradowanej przez okupanta do roli szkoły zawodowej) pod kierunkiem m.in. Stanisława Kamockiego, Józefa Mehoffera, Andrzeja Jurkiewicza. Po zamknięciu uczelni, w latach 1942-1945 pracował zarobkowo i samodzielnie studiował. W 1945 został przyjęty ponownie na II rok studiów, które ukończył pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa w 1948 (dyplom uzyskał w 1952). Od 1948 pracował jako asystent w macierzystej pracowni oraz w pracowni liternictwa i projektowania graficznego Ludwika Gardowskiego. Przeszedł wszystkie szczeble kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (od 1986). Od 1972 prowadził własną katedrę na Wydziale Malarstwa. W latach 1987-1993 przez dwie kadencje był rektorem ASP w Krakowie. Jako malarz pozostawał wierny szkole koloryzmu polskiego, którego zasady przyswoił sobie w trakcie studiów u Eibischa. Jego malarstwo jest pełne światła i nasyconych barw, radosne, wręcz feeryczne. Obok wybitnych walorów kolorystycznych (zwłaszcza w czerwieniach malarz osiągał niezwykłą skalę odmian i odcieni) nie stroni od dekoratywizmu, co razem składa się na hedonistyczny, beztroski wyraz. Znany przede wszystkim jako twórca martwych natur, pejzaży, scen w ogrodach, Szancenbach zajmował się również malarstwem monumentalnym. Pracował m. in. przy renowacji Teatru im. Słowackiego w Krakowie oraz widowni i plafonu Opery we Wrocławiu. Innym wątkiem jego sztuki było projektowanie graficzne (znaki firmowe, plakaty, okładki, opakowania, etykiety, znaczki pocztowe itp.), zajmował się również ilustracją książkową i filmem rysunkowym.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-10-19 | 150 | 16 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |