Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 19 października 2025

133.

[ status: nadchodząca aukcja ]
Tytuł:
DZIENNIK B 7236-7280, 1997
Nr:
34191
Technika:
kolaż, asamblaż, tektura
Wymiary:
22 cm x 32 cm
Cena wywoławcza:
18 000 zł
Estymacje:
20 000 zł - 25 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. na odwr. na tekturze p.g.: WŁODZIMIERZ PAWLAK | DZIENNIK B | 7236-7280 | 1997 | 7 [w kółku]

na odwr. oprawy nalepka Galerii Grafiki i Plakatu

 

Inny charakter ma seria Dziennika B. To niewielkie drewniane gablotki, gdzie Pawlak jak (nie)grzeczny chłopiec bawi się odpadkami życia i pracy. Intencja tego appendiksu jest dość czytelna: one także stanowią wariant notacji mijającego czasu. Lecz o ile malowane Dzienniki odnoszą się do samego dzieła, o tyle Dzienniki B przechowują pamięć o narzędziach użytych do produkcji dzieła i okolicznościach jego powstania. (A. Biernacki, Włodzimierz Pawlak: dzienniki 1989-2022 (kat. wystawy), Muzeum Sztuki Łódź 2023.

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).

Włodzimierz Pawlak:

Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-10-19 133 18 000 zł - N/A PLN USD EUR