22.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce]
Na odwrocie, na blejtramie stemple firmy Anco Bilt oferującej materiały malarskie (odpowiednio): 20 ANCO INC i 24 ANCO INC.
Twórczość artysty ukształtowały w dużej mierze liczne podróże, a w szczególności jego pobyt w Egipcie. Styka, podobnie jak wielu innych orientalistów, zafascynowany był kulturą, historią i malowniczymi krajobrazami Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. Podróże do tych regionów zaowocowały bogatym zbiorem prac, w których dominują pustynne krajobrazy, zabytki starożytności, jaskrawe słońce, a także sceny z życia codziennego mieszkańców.
Obrazy Styki z Egiptu charakteryzują się bogactwem barw, grą światła i cienia oraz dbałością o szczegóły. Malował on zarówno rozległe krajobrazy pustyni z karawanami wielbłądów, jak i tętniące życiem targi w Kairze. Jego dzieła to nie tylko realistyczne przedstawienia, ale także próba uchwycenia specyficzne atmosfery i ducha miejsca.
U wodopoju jest znakomitym przykładem wpisującym się w ten nurt malarstwa Styki. Scena ta jest przesiąknięta światłem i ciepłem typowym dla jego dzieł. Płótno ukazuje dwa osiołki, zwierzęta niezwykle istotne w codziennym życiu, stojące w płytkich wodach Nilu w trakcie pojenia. Jak mówił sam Styka w rozmowie z Krystyną Dienstl w wywiadzie dla „Światowida” w lutym 1936 r.:...
Adam Styka:
Adam Styka (Kielce 1890 - Nowy Jork 1959) – syn malarza Jana i młodszy brat Tadeusza Styki – był malarzem-orientalistą. Początkowo studiował matematykę i inżynierię, później rozpoczął studia w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-1912). Podczas I wojny światowej służył w Błękitnej Armii gen. J. Hallera – najpierw we Francji (medal za bitwę pod Verdun), później w Polsce. Jako malarz zaczął od scen rodzajowych, ale po podróży do Afryki Północnej tworzył przede wszystkim obrazy o tematyce orientalnej. Motywy znajdował podczas, wielokrotnie powtarzanych, wypraw do Maroka, Algieru, Tunisu i Egiptu. Swoje prace wystawiał głównie za granicą, w okresie międzywojennym miał też kilka wystaw w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie. Pokazy te cieszyły się zawsze ogromnym powodzeniem u publiczności, a wystawione obrazy znajdowały wielu chętnych nabywców. Adam Styka malował też obrazy religijne (znany obraz Chrystusa Króla; 1944; dla oo. palotynów w Warszawie; zniszczony w pożarze w roku 2007) i zajmował się ilustracją książkową, m.in. opracował ilustracje do „W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza. Po II wojnie światowej artysta mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych – malował pejzaże i mieszkańców Meksyku czy Arizony oraz - szczególnie liczne – obrazy o tematyce religijnej. Kierował również pracami konserwatorskimi przy panoramie Golgota, dzieła jego ojca, Jana Styki (odsłonięta po renowacji w roku 1951 w Los Angeles).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-10-19 | 22 | 95 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |