155.
IInformacje o dziele:
ZWIASTOWANIE, Z CYKLU „PRZESTRZEŃ ENERGETYCZNA“, 1993
sygn. p.d.: Fogtt | 1993
na odwr. na płótnie: Andrzej Fogtt | z cyklu przestrzeń Energet | 135 x 135 cm „MY“ | 1993R | olej.
Obraz wystawiany:
– Materia, Energia, Duch, katalog wystawy, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, IX 1994.
W 1992, w cyklu obrazów opatrzonych wspólnym tytułem Przestrzeń energetyczna, Andrzej Fogtt przeprowadził śmiały eksperyment formalny. Malarskim tworzywem stały się mieszane z farbą opiłki żelaza, na które artysta oddziaływał magnesem, rozprowadzając je na płótnie i włączając takie fragmenty do malowanych klasycznie kompozycji. Poszukiwania te wynikały z fascynacji współdziałaniem między materią, a realną energią, oddziałującą na tę materię.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Andrzej Fogtt:
Andrzej Fogtt (Poznań 1950, mieszka w Warszawie) - studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu pod kierunkiem prof. Zdzisława Kępińskiego i Magdaleny Abakanowicz. Dyplom uzyskał w 1974. Uczestniczył w wystawach od połowy lat 70. W 1984 zdobył Grand Prix na Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. W tymże roku reprezentował Polskę na XLI Biennale w Wenecji. Pokazał tam dzieło współsygnowane z Bożenną Biskupską - environment „Misterium czasu“, złożone z jego 14 monumentalnych kompozycji malarskich i 30 równie potężnych rzeźb Biskupskiej. Ustawione były w kompozycję o scenograficznym charakterze, mającą z jednej strony nawiązywać do sacrum (lecz bez elementów ikonografii chrześcijańskiej), z drugiej - ewokować mityczne i heroiczne dzieje walk i ofiar. Styl obrazów Fogtta w tym szczytowym momencie jego kariery bazował na kontraście centralnie usytuowanych, hieratycznych sylwetek i budującej je drobnej, migotliwej „łuski“ pociągnięć pędzla. Podobny styl utrzymuje się w późniejszych pracach artysty. W cyklu prac pt. „Przestrzeń energetyczna“ wykorzystywał farbę zmieszaną z opiłkami metalowymi, którą poddawał w procesie malowania siłom pola magnetycznego. Owocowało to wielorakimi efektami, głównie fakturowymi. Od 1989 artysta pracuje nad projektem Wieży Jedności Europejskiej w Warszawie - budowli mającej spełniać rolę tyleż symboliczną, co być ośrodkiem kultury z salami wystawowymi, koncertowymi, studiami itp. W 1992 powstał jej model. Po 2000 artysta maluje jasne, kolorowe, „klasyczne“ akty i sceny w pejzażu, o kształtach wyodrębnionych kolorem lub konturem, przesłonięte rodzajem rastra z drobnych nieregularnych plamek i smug.
W cyklu pejzaży, tworzonym po 2010 roku na płótnach malarza zauważa się przede wszystkim rozciągający się krajobraz. Andrzej Fogtt idzie jednak dalej – stara się uchwycić i oddać głębię energii, której źródłem jest natura. Obrazy powstają w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, Andrzej Fogtt tworzy nad rzeką Brdą w Borach Tucholskich na rzeką Bug niedaleko Janowa Podlaskiego. Jak sam mówi: "przeżywam w ostatnich latach fascynację żywiołem wody, to lustro odbijające otaczającą przyrodę. Szkicuję na rzeką, fotografuję dane fragmenty pejzażu. Ten zapis pozwala w pracowni zachować energię doznaną bezpośrednio w pejzażu, pozwala zachować siłę do powstania wielu obrazów". Seria pejzaży była prezentowana w galerii Domu Aukcyjnego Agra Art podczas wystawy "Woda na mój młyn".
| Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
|---|---|---|---|---|
| 1994-12-11 | 4 000 zł | 5 000 zł | N/A PLN USD | |
| 2025-12-14 | 155 | 70 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |