118.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Jan Dobkowski 1993-1994
Na odwr. sygn. p.g.: Jan Dobkowski | „CORAZ GŁĘBIEJ, GŁĘBIEJ, GŁĘBIEJ“ 1993-94 | ACRYL | 120 cm x 160 cm, na śr. belce krosna nalepka Galerii Grafiki i Plakatu w Warszawie.
Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:
– Jan Dobkowski – Genesis. Malarstwo / Rysunek, Galeria DAP, Warszawa II – III 1995, s. nlb., il. barwna.
W 1994 roku Jan Dobkowski został laureatem prestiżowej Nagrody im. Jana Cybisa, zwieńczonej wystawą w Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie. Wśród wystawianych dzieł, pokazany został także obraz Coraz głębiej, głębiej, głębiej. W katalogu wystawy Magdalena Hniedziewicz pisała: Sztuka Dobkowskiego była od początku przesycona obejmującym wszystko biologizmem. Świadomie czy nie, werbalizując czy poddając się intuicji tworzy Dobkowski radosny hymn – niewiele mający sobie równych w sztuce – na cześć życia, twórczej siły tkwiącej w seksie i erotyce. Wyrażeniu tej postawy służy wszystko – poczynając od linii, charakterystycznej dla tego artysty, linii kapryśnie wijącej się, rozrastającej, pączkującej w wciąż nowe formy, poddanej rytmom rozwoju, rodzenia, dążenia do pełni. Na ogół mówi się z tej okazji o secesyjności jego rysunku. I jest w tym wiele prawdy. I tu i tam ruchliwa i falista linia jest znakiem sił biologicznych – ale u Dobkowskiego nie bywa nigdy wahaniem,...
Jan Dobkowski:
Jan Dobkowski (Łomża 1942, mieszka w Warszawie) studiował w latach 1962-1968 na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem prof. Juliusza Studnickiego i Jana Cybisa. Będąc jeszcze na studiach, w 1966, utworzył duet artystyczny, w którym jego partnerem był Jerzy (Jurry) Zieliński. Ich pierwsza wspólna wystawa pn. Neo-Neo-Neo odbyła się w Warszawie w 1967. Wystawiali wspólnie do 1970. W 1968 powstały pierwsze zielono-czerwone obrazy Dobkowskiego (używającego w tym czasie pseudonimu Dobson). W pracach tych, operujących giętkimi, falistymi liniami, w których upatrywano wpływów secesji, artysta używał sposobów rodem z op-artu dla wywołania złudzeń optycznych (wirowanie, mżenie, pozorny ruch form). Równolegle z obrazami tworzył też formy z płyt i folii do montowania w przestrzeni. Złoty medal na Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze w 1971 i blisko roczny pobyt w USA na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w 1972 to kolejne etapy pełnej sukcesów kariery malarza. Wyraźną zmianę nastroju i wymowy jego prac przyniosły wydarzenia 1980-1981 roku, zwłaszcza wprowadzenie stanu wojennego. Monochromatyczne, ciemne płótna znaczył wtedy nikłymi, wiotkimi liniami rysunku. Najczęstszym motywem były patriotyczne i religijne symbole, dopowiadane tytułami nawiązującymi do realiów czasu. Kolejna radykalna zmiana nastąpiła ok. 1990. Symbolicznym zwiastunem nowego okresu stał się olbrzymi, radosny, eksplodujący bogactwem barw, kształtów i ruchu obraz ...a życie sobie płynie... (394 x 588 cm) z 1990-1991. Podobne cechy formalne charakteryzują twórczość artysty w całej dekadzie lat 90. Równolegle z malarstwem Dobkowski pracuje nad rysunkiem, będącym bardzo ważnym dopełnieniem jego twórczości.
| Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
|---|---|---|---|---|
| 2025-12-14 | 118 | 200 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |