Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 14 grudnia 2025

112.

[ status: nadchodząca aukcja ]
Tytuł:
CZTERY WALORY BŁĘKITNE, 1966
Nr:
34345
Technika:
gwasz, akryl, ołówek, płótno
Wymiary:
70 cm x 50 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Estymacje:
120 000 zł - 180 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwr. naklejona kartka z opisem zasad gry kostką, decydującej o rozkładzie i sile walorów; pismo dłg.

w p.g. rogu sygn. oł. pionowo: WINIARSKI. 1966.

na g. listwie krosna napis oł.: RYSZARD WINIARSKI.

 

Prezentowany obraz pochodzi z r. 1966, przełomowego w artystycznej biografii Ryszarda Winiarskiego. W tym roku, artysta zyskał rozgłos, zdobywając Nagrodę Główną na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach, jednej z najważniejszych imprez polskiej awangardy. Przedstawił tam prace inspirowane rachunkiem prawdopodobieństwa przy wykorzystaniu modułu czarnych i białych kwadratów. W tym czasie, artysta podejmował także próby z innymi kolorami, czego przykładem jest obraz przedstawiony na naszej aukcji. Kompozycja rozegrana w błękitach stanowi rarytas na rynku aukcyjnym.

W następnych latach, Winiarski rozwijał ideę kompozycji opartych na przyjętej zasadzie, a obrazy stanowiące wynik połączonych elementów przypadku i zaprogramowania stały się jego znakiem rozpoznawczym.

Integralną częścią prezentowanego na naszej aukcji obrazu, jest zamieszczony na odwrocie (na przytwierdzonej kartce) zapis procesu twórczego, który z jednej strony opiera się na porządku (opisane reguły, struktura siatki), z drugiej – na przypadku (rzut kostką). Rzut decyduje nie tylko o kolorze, ale również jego wzmocnieniu. Bożena Kowalska...

więcej

Ryszard Winiarski:

Ryszard Winiarski (Lwów 1936 - Warszawa 2006) ukończył w 1959 Politechnikę Warszawską i podjął studia malarskie w ASP w Warszawie (1960-1966). Pod koniec studiów, w 1965 sformułował własny program artystyczny i zrealizował pierwsze prace z serii pt. „Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych“. Otrzymał za nie I nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966. Jako stałe moduły prac przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych. W 1970 wprowadził do swych prac trzeci wymiar w formie obrazów przestrzennych lub jako iluzję przestrzeni uzyskaną przez wykreślanie perspektywy linearnej. W 1971 powstały pierwsze obrazy z wmontowanymi lustrami. Od 1972 artysta aranżował też „gry“ z udziałem widzów, którzy stosując jego środki i metodę wypełniali płaszczyznę czy pomieszczenie własną „wystawą“. Od ok. 1983 Winiarski włączył do swych prac elementy znaczeniowe, symboliczne i odwołujące się do emocji, jak kształt krzyża, naturalne materiały i zabiegi na nich, np. gięcie (instalacje: Geometria w stanie napięcia, 1984, Czarny kwadrat czyli fruwająca geometria, 1984, Hommage dla Henryka Stażewskiego, 1989). Równolegle artysta od 1960 uprawiał scenografię teatralną, będąc autorem kilkudziesięciu realizacji w tej dziedzinie w teatrach całej Polski. Uczestniczył w wielkiej liczbie wystaw w Polsce i za granicą, w tym: Biennale w Sao Paulo 1969, I i II Biennale des Konstruktivismus, Norymberga 1969 i 1971, Konstrukcja w procesie, Łódź 1981 i Monachium 1985. Zmarł 4 grudnia 2006 w Warszawie.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-12-14 112 100 000 zł - N/A PLN USD EUR