Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 14 grudnia 2025

128.

[ status: nadchodząca aukcja ]
Tytuł:
DZIEŃ WYNISZCZENIA, 1983-1984
Nr:
34352
Technika:
olej, kolaż, płótno
Wymiary:
70.5 cm x 90.5 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Estymacje:
120 000 zł - 160 000 zł

IInformacje o dziele:

70,5 x 90,5 cm (72,5 x 92,5 cm z gablotą)

sygn. p.d.: STERN 984

na odwr. p.d. nalepka: JONASZ STERN | „DZIEŃ WYNISZCZENIA“ | ROK 1983 | 70 x 90 cm, p.g. dłg. numer zezwolenia na wywóz za granicę.

na g. listwie krosna nalepka w języku fińskim i angielskim z danymi obrazu i dłg.: L1 no 7.

na d. listwie krosna przypięta kartka z pieczątką włoskiego urzędu celnego, nr: 74 i plaster z nr.: 8.

 

Do obrazu dołączona jest ekspertyza dr Marii Anny Potockiej.

 

Obraz wystawiany i opisany:

Jonasz Stern 1904-1988. Dzieła znane i nieznane, Galeria Rzeźby, Warszawa, XII 1996 – I 1997, s. nlb, poz. 10 (z wymiarami 72 x 92);

Jonasz Stern 1904-1988, Galeria Baszta Czarownic BWA, Słupsk, III – IV 1988, s. nlb., poz. 26 (wym. 70 x 80 cm);

Jonasz Stern obrazy z lat 1964-1988, Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu Galeria Sztuki Dawna Synagoga, IX – XI 1988, s. nlb, poz. 30;

Jonasz Stern. Wystawa Jubileuszowa, Pałac Sztuki, Kraków, I – II 1985, s. 51, poz. 93.

 

Przeżycia Jonasza Sterna z czasu wojny, gdy artysta znalazł się na granicy życia i śmierci, znajdowały echa w jego twórczości. Powracanie do wątków holokaustu, miało dla niego...

więcej

Jonasz Stern:

Jonasz Stern pierwsze lekcje malarstwa pobierał prywatnie we Lwowie w 1922. Od 1928 uczył się w Wolnej Szkole Malarstwa Ludwiki Mehofferowej w Krakowie, a następnie w latach 1929-1935 studiował w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów w najbliższym kręgu Sterna i z jego udziałem zawiązała się Grupa Krakowska (zwana „pierwszą“, w odróżnieniu od powojennej, działającej do dziś, do której Stern także należał). Za przynależność i działalność w Komunistycznej Partii Polski artysta był represjonowany, w 1938 trafił do obozu w Berezie Kartuskiej. Podczas okupacji sowieckiej we Lwowie, gdzie znalazł się na początku wojny, włączył się w życie artystyczne Zachodniej Ukrainy, uczestniczył w wystawach itd. Pod okupacją niemiecką przebywał w getcie. Przypadkiem ocalony podczas rozstrzelania, uciekł na Węgry, gdzie doczekał końca wojny. Po powrocie do Krakowa związał się z Grupą Młodych Plastyków skupionych wokół Tadeusza Kantora. W latach 1954-1974 był pedagogiem krakowskiej ASP. W początkowej, przedwojennej fazie twórczości wywierały nań wpływ awangardowe kierunki w sztuce, głównie kubizm i ekspresjonizm. W latach 40. tworzył swe pierwsze kompozycje abstrakcyjne, niekiedy wykorzystując technikę dekalkomanii, co zbliżało wyraz jego prac do surrealizmu. Nadal jednak nie unikał abstrakcji geometrycznej. W okresie socrealizmu, podobnie jak inni artyści z jego kręgu, nie zgłosił akcesu do oficjalnego życia artystycznego, prowadząc swe eksperymenty w izolacji od publiczności i krytyki. Po 1956, wraz z nadejściem sztuki informel, a następnie malarstwa materii, wykrystalizowała się i forma malarstwa Sterna. Zaczął tworzyć reliefowe struktury, w których wykorzystywał rybie szkielety, skóry, kości i inne odpadki organiczne. Układał je w fantastyczne „pejzaże“, które pokrywał farbami i zamykał w gabloty, czasem specjalnie opracowane. Ten typ prac stał się powszechnie rozpoznawalnym wyróżnikiem sztuki Sterna, również wtedy, gdy zamiast rybich odpadków zaczął zamykać w gabloty fotografie, tkaniny, czasem nadpalone, a także inne symboliczne przedmioty, odnoszące się do dramatycznej przeszłości - jego własnej i narodu żydowskiego. Opatrywał swe prace wieloznacznymi lub metafo-rycznymi tytułami, które wzmacniały ich wymowę.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-12-14 128 100 000 zł - N/A PLN USD EUR