157.
IInformacje o dziele:
68,5 x 48,5 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.g. czarnym pastelem: DE PROFUNDIS, niżej brązowym: 17 FS 06, niżej czarnym w brąz. kółku: W
Stojąca figura z rozwiniętymi skrzydłami zamiast rąk, zazwyczaj z ptasią głową, ubrana w długą powłóczystą suknię – to częsty motyw pojawiający się na plakatach, grafikach i rysunkach Franciszka Starowieyskiego już od końca lat 60. (jedna z pierwszych wersji znalazła się na plakacie włoskiego filmu Zakochana wiedźma (reż. D. Damiani, 1968). Ewidentnie inspirowana posągiem Nike z Samotraki, takim też tytułem została opatrzona seria barwnych litografii z 1971; stale obecna w sztuce Franciszka Starowieyskiego od poł. lat 70. Wówczas powstała litografia barwna, odbijana w różnych wariantach kolorystycznych Nike (vel Taperreska – tytuł stosowany wymiennie do tej samej kompozycji). Z czasem wiotka Nike przybiera na ciele, zostają wyeksponowane jej pełne kształty, jednak schemat kompozycyjny pozostaje ten sam.
Litera „W“ przy sygnaturze oznacza, że rysunek powstał w Warszawie.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Franciszek Starowieyski:
Franciszek Starowieyski (Bratkówka koło Krosna 8 VII 1930 – Warszawa 23 II 2009), używający pseudonimu Jan Byk, studiował w latach 1949-1952 w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa , po czym kontynuował studia w ASP w Warszawie, uzyskując w 1955 dyplom w pracowni prof. Michała Byliny. W latach 60. i 70. największe uznanie zdobył jako twórca plakatu, w którym szybko dorównał koryfeuszom tej dziedziny sztuki w Polsce. Uprawiał plakat typu autorskiego, o rozpoznawalnym stylu bazującym na zamaszystym i zarazem kaligraficznym rysunku, przede wszystkim zaś zaskakujących, surrealistycznych skojarzeniach. Od 1964 był kierownikiem artystycznym modnego miesięcznika „Ty i Ja”. Z czasem przewagę w jego dokonaniach zdobył „czysty” rysunek, od 1980 często prezentowany w formie dynamicznych seansów tzw. Teatru Rysowania, z udziałem modelek, publiczności i samego artysty, spełniającego się w nim w roli demiurga. Tworzył wiele kompozycji malarskich i rysunkowych emanujących surrealną atmosferę życia na skraju fizycznego rozpadu, będących współczesną wersją tematu vanitas. Zafascynowany kulturą baroku, artysta od 1970 antydatował wszystkie prace o 300 lat wstecz. Artysta był laureatem licznych nagród, które zdobywał m.in. na takich wystawach, jak Biennale Sztuki w Sao Paulo 1973, Międzynarodowa Wystawa Plakatu Filmowego, Cannes 1974, „Annual Key Award”, Los Angeles 1978. Wielokrotnie przebywał w Nowym Jorku na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej. W 1980 był profesorem w Berliner Hochschule der Künste, w latach 90. wykładał w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
| Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
|---|---|---|---|---|
| 2025-12-14 | 157 | 24 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |