11.
IInformacje o dziele:
Znany również pod tytułem U brodu
sygn. p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium
Na odwrocie, na krośnie trzy małe nalepki z wpisanymi atramentem liczbami: 328, 472, 29[.]; na dolnej listwie krosna wymiary (czarnym flamastrem): 45,5 x 60,5 cm; w l.d. narożniku krosna nieczytelna okrągła pieczęć; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.
Pochodzenie:
– w latach 80. i na początku 90. kolekcja Stanisława Jordanowskiego (1914-1993), prezesa instytutu Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku;
– kolekcja prywatna USA;
– kolekcja prywatna, Polska; zakupiony na aukcji Agra-Art 9 XII 2007.
Obraz reprodukowany w:
– S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego, New York 1988, s. 252, il. 26;
– S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego w USA, Wrocław 1996, s. 47, il. 27 na s. 48 (tytuł U brodu);
– E. Micke-Broniarek, Tematy rodzajowe w malarstwie Józefa Brandta /Genre themes in Józef’s Brandt’s painting [w]: Józef Brandt (1841-1915). Między Monachium a Orońskiem /Between Munich and Orońsko, red. M.Bartoszek, Orońsko 2015, s. 19, il. na s. 20, 118;
– Józef Brandt...
Józef Brandt:
|
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
| Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
|---|---|---|---|---|
| 2025-12-14 | 11 | 700 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |