Agra Art | Aukcje

- 8 kwietnia 2001

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
LA JEUNE MEMOIRE
Nr:
2457
Technika:
litografia, papier
Wymiary:
51 cm x 37.5 cm
Cena wywoławcza:
700 zł
Cena uzyskana:
7 500 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowana oł. pod ryc. l.: 169/225, p.: Leonor Fini Portret młodej kobiety o zamkniętych oczach i rozwianych ciemnych włosach należy do odmiany twórczości Leonor Fini określanego jako „période des passagers”. Nie był to w ścisłym znaczeniu „okres”, ponieważ – podobnie jak w fazach jej twórczości – prace doń należące powstawały równolegle z innymi cyklami czy odmianami formalnymi. „Okres pasażerów” charakteryzuje się miękkim, malarskim modelunkiem i delikatnymi i stonowanymi barwami, zazwyczaj w wąskiej gamie. Jest też stosunkowo mniej nasycony treściami literackimi. Należą doń zarówno obrazy olejne (np. Passager bleu, 1989), jak pastele (Passager 40, 1984) i litografie (Passager bleu, 1993).

Leonor Fini:

Leonor Fini, z pochodzenia Argentynka, niemal całe życie spędziła we Francji. Nie ukończyła żadnej szkoły artystycznej. W młodości fascynowała się twórczością prerafaelitów, Aubreya Beardsleya i Gustava Klimta. Jej pierwsza wystawa w Paryżu w 1935 zainteresowała surrealistów, poznała Paula Eluarda, Maxa Ernsta, René Magritte’a i Victora Braunera. Odtąd uczestniczyła w niektórych wystawach ruchu surrealistycznego. Interesowała ją biologiczna wegetacja, rytmy przyrody, przemijanie, dla których znajdowała symboliczny wyraz w pracach z późnych lat 40. Od początku aktualnym wątkiem jej twórczości, który od lat 60. zawładnął nią niemal niepodzielnie, był obsesyjny erotyzm, symbolizowany zwłaszcza przez zmysłowe koty-sfinksy. Kocie twarze i sylwetki miały też postaci malowanych przez nią kobiet, nimf, bohaterek mrocznych i wyrafinowanych dramatów. Ważnym wątkiem jej twórczości były portrety o zamglonym, sennym wyrazie. Była żoną Konstantego Jeleńskiego (1922-1987).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2001-04-08 8 700 zł 7 500 zł N/A PLN USD