Agra Art | Aukcje

- 8 kwietnia 2001

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ALLEGRO VIVACE II
Nr:
2512
Technika:
mieszana
Wymiary:
120 cm x 79.5 cm
Cena wywoławcza:
700 zł
Cena uzyskana:
7 000 zł

IInformacje o dziele:

Tempera, olej, płótno; sygnowany na odwr.: A. Lenica / WARSZAWA 57 / ALLegro Vivace II W katalogu wystawy retrospektywnej Alfred Lenica. Malarstwo, CBWA Zachęta, Warszawa III 1974, zawierającym kompletny wykaz jego obrazów, do których autorzy opracowania mieli dostęp (głównie z pracowni artysty), wzmiankowany jest i reprodukowany obraz Allegro vivace z 1957 (kat. 137), różny od oferowanego. W latach 1956-1957 Alfred Lenica, mający już doświadczenia z malarstwem informel z lat 40., wrócił do abstrakcji w odmianie taszystowskiej, tj. bazującej na swobodnie, przypadkowo rozlewanych plamach farby, drippingu, śladach zamaszystego gestu pędzla itd.

Alfred Lenica:

Alfred Lenica (Pabianice 1899 - Warszawa 1977) uczył się prywatnie rysunku i malarstwa w pracowniach Artura Hannytkiewicza i Piotra Kubowicza w Poznaniu (1925-1928). W latach 30. malował obrazy figuratywne, nawiązujące w stylistyce do kubizmu. Nieco później uległ wpływom surrealizmu, który, pomijając lata socrealizmu, stanie się dlań najpoważniejszym obszarem poszukiwań malarskich. Od połowy lat 40. utrzymywał stałe kontakty z kręgiem „Grupy Krakowskiej“, przyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania, w 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy „4F+R“ (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Jest autorem pierwszego polskiego obrazu taszystowskiego (Farby w ruchu, 1949, tempera). W okresie socrealizmu włączył się w nurt oficjalnej sztuki, pracując jednocześnie jako organizator życia artystycznego, prezes Okręgu Poznańskiego ZPAP (1948-1950) i jednocześnie kierownik Pracowni Sztuk Plastycznych tamże. W końcu lat 50. przeniósł się do War-szawy i również tu do 1969 pełnił kierownicze funkcje w ZPAP. W drugiej poł. lat 50. ponownie - po eksperymentach z lat 40. - uprawiał informel, malując chętnie techniką drippingu. Około 1958 wypracował indywidualny, charakterystyczny dlań styl wirujących, kolorowych, niekiedy kaligraficznie opracowanych form, które dynamicznie wypełniały pola obrazów. Tworzył je techniką zbliżoną do surrealistycznej dekalkomanii. Styl ten stał się znakiem rozpoznawczym artysty do końca życia. W swych obrazach nie unikał kształtów nawiązujących do form naturalnych (jego malarstwo nazywano „biologicznym“), a w latach 70. niekiedy włączał do kompozycji motywy figuralne. Wystawa retrospektywna artysty odbyła się w Galerii Zachęta w Warszawie w 1974.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2001-04-08 57 700 zł 7 000 zł N/A PLN USD