Agra Art | Aukcje

- 18 listopada 2001

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
„CZYŚCIEC”, PIEŚŃ III, 1962
Nr:
2992
Technika:
drzeworyt,papier krem. żeberk
Wymiary:
25.4 cm x 18 cm
Cena wywoławcza:
2 100 zł
Cena uzyskana:
2 200 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany z klocka śr.d.: Dali [w ramce], oł. pod ryc. l.: E/A, p.: Dali

Historia cyklu ilustracji do Boskiej Komedii Dantego sięga roku 1951, kiedy to rząd włoski, w ramach przygotowań do 700 rocznicy urodzin poety (ur. 1265) zamówił je u Salvadora Dalí. Posunięcie to spotkało się ze oporami z różnych stron, tak że rząd cofnął zamówienie. Mimo to artysta postanowił kontynuować prace. Wykonał 100 kompozycji w technice akwareli, po jednej do każdej z pieśni utworu. Dalszym procesem wydawniczym zajął się edytor francuski, Joseph Foret, który już wcześniej wydawał serie litograficzne Dalego. Wynajął rytowników, którzy przenieśli ilustracje akwarelowe na klocki drzeworytnicze, osobne dla każdego koloru – wykonali ich w sumie 3,5 tysiąca. Trwało to od kwietnia 1959 do listopada 1963. Ilustracje ukazały się w luksusowej 6-tomowej edycji Boskiej Komedii, które było dziełem wydawnictwa Foreta, Edition d'Art Les Heures Claires w Paryżu.

Salvador Dali:

Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2001-11-18 60 2 100 zł 2 200 zł N/A PLN USD