IInformacje o dziele:
Na odwrocie nalepka z warszawskiej, pośmiertnej wystawy Juliusza Kossaka w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w 1899 roku. Na nalepce (druk wypełniony ręcznie) podany tytuł i technika obrazu oraz nazwisko jego ówczesnego właściciela, pana Adama Mokiejewskiego z Warszawy.
Juliusz Kossak, artysta rozkochany w szlacheckiej tradycji i wolnym, bujnym, pełnym wojennych przygód życiu dawnego rycerstwa, malował Taniec tatarski współcześnie z przygotowywaną właśnie serią ilustracji do „Ogniem i mieczem” Sienkiewicza. I chociaż obraz, na którym „doświadczony harcownik polski chce złapać Tatara za kark, a ten wymyka mu się spod ręki na swym lotnym jak sarna, srokatym koniu”, nie jest sensu stricto ilustracją sienkiewiczowskiego tekstu, to jednak tematem i nastrojem nawiązuje do wyrażeń toczących się na Dzikich Polach Ukrainy. Motyw „tańca tatarskiego” malował Kossak jeszcze dwukrotnie – w tym samym roku 1885 i w trzy lata później w 1888. Prezentowaną akwarelę reprodukował w swojej książce o Kossaku Stanisław Witkiewicz, a umieszczona na odwrocie obrazu nalepka pozwala stwierdzić, że właśnie ta wersja wystawiona była w roku 1999 na Pośmiertnej Wystawie Dzieł Juliusza Kossaka w warszawskiej Zachęcie. Obraz wzmiankowany, opisany bądź reprodukowany w:
- Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1899, s. 33;
- S.Witkiewicz,...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2001-12-16 | 26 | 70 000 zł | 72 000 zł | N/A PLN USD |