IInformacje o dziele:
sygnowany przez autora podwójnie p.d.: na sygnaturze Włodzimierz Tetmajer położonej w spodniej warstwie malarskiej naniesiony drugi podpis: WTetmajer (inicjały wiązane)Bajecznie kolorowa scena z krakowskiego wesela przedstawia zebranych przed bronowicką chałupą wieśniaków i strojnych drużbów na koniach. Wśród tłumu postaci rozpoznać można sylwetki żony, teścia i dzieci artysty.
Obraz jest poprawioną i zmienioną w szczegółach wersją barwnej sceny krakowskiego Wesela, namalowaną na wcześniejszej kompozycji. Tetmajer, nie do końca zadowolony ze swego pierwszego pomysłu, zdecydował się wprowadzić zmiany w ustawianiu i liczbie postaci, układzie nóg koni oraz szeregu innych detali. Dzięki tym autorskim poprawkom znacznie ożywił i zdynamizował kompozycję. One też tłumaczą położoną na płótnie podwójną sygnaturę. Pierwotna wersja obrazu znana jest dziś z dawnych reprodukcji na pocztówce i w książce wydanej przez Jana Czerneckiego (porównaj: Pocztówka wydana nakładem J. Czerneckiego w Wieliczce; Sztuka polska na kartach pocztowych. Katalog, Wydanie J.Czerneckiego, Wieliczka [bez daty], s. 30 nr ka.226; J.Czernecki, Włodzimierz Tetmajer, Kraków 1911, il. nlb. 8.).
Włodzimierz Tetmajer:
Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2001-12-16 | 31 | 60 000 zł | 72 000 zł | N/A PLN USD |