IInformacje o dziele:
sygnowany p.g.: Czachórski | 1903
Obraz jest jednym z wariantów powtarzanej przez artystę kompozycji z młodą damę sięgającą po kwiat z ozdobnego wazonu. Znane są nam jeszcze dwie wersje tego motywu – Dama w liliowej sukni z kwiatami (zbiory MN w Warszawie) i Wśród kwiatów (repr. w: H.Piątkowski, Władysław Czachórski, Warszawa 1927). Do każdego z nich pozowała artyście inna, ale zawsze piękna, modelka. Obrazy te, zachowując ten sam układ kompozycyjny, gest postaci i zestaw akcesoriów (fotel, wazon, gobelin na ścianie, koszyczek na marmurowym stoliku) różnią się nieznacznie szczegółami wystroju wnętrza, biżuterią i zdobieniem sukni modelki, układem kwiatów. Porównując Damę z kwiatami z obrazem z Muzeum Narodowego, zauważa się także ich odmienną tonację barwną – oferowane płótno, bogatsze w niuanse barwne, wyróżnia się także pełniejszą charakterystyką modelki. Dobrze to świadczy o artyście, który nie poprzestawał na raz wypracowanych rozwiązaniach, lecz stawiał sobie coraz to nowe zadania, nieodmiennie zachowując ten sam wysoki poziom artystyczny.
Władysław Czachórski:
Władysław Czachórski (Lublin 1850 - Monachium 1911) – obok Józefa Brandta i Alfreda Wierusza Kowalskiego, był najwyżej cenionym i najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium przełomu XIX i XX wieku. Studia artystyczne rozpoczął u R. Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1866-1867), następnie kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie (1868) oraz od 1869 w Akademii w Monachium, pod kierunkiem H. Anschütza, O. Seitza, A. Wagnera i K. Piloty’ego. Akademię ukończył w roku 1873, odznaczony srebrnym medalem za Scenę z „Kupca weneckiego”. W latach 1874-1877 podróżował do Włoch, Francji i kilkakrotnie przyjeżdżał do kraju. W roku 1879 na stałe osiadł w Monachium i wziął udział w II Wszechświatowej Wystawie Sztuki w monachijskim Glaspalast, na której otrzymał złoty medal za obraz Aktorzy przed Hamletem. Powszechnie ceniony i szanowany, został w roku 1893 został odznaczony bawarskim Orderem Św. Michała. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, członkiem Akademii berlińskiej i honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Brał udział w licznych wystawach, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Dreźnie oraz w Krakowie, Warszawie, w Łodzi i we Lwowie. Malował obrazy o tematyce szekspirowskiej, martwe natury, wnętrza, pejzaże, portrety i – przede wszystkim – kameralne sceny salonowe z postaciami pięknych i delikatnych dam, które niby „zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach żyją w świecie szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności”. Doskonałość warsztatu, elegancja, finezja i mistrzostwo w odtwarzaniu detali bogatych strojów, tkanin, kwiatów i zbytkownych przedmiotów sprawiły, że właśnie te obrazy znajdowały najwięcej nabywców. Sukces i ogromne powodzenie Czachórskiego na europejskim rynku sztuki spowodowały, że tylko niewiele jego dzieł trafiło do zbiorów polskich. Większość z nich zgromadziła monograficzna wystawa prac artysty przygotowana w roku 2001 przez Muzeum Lubelskie w Lublinie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-03-10 | 9 | 840 000 zł | 840 000 zł | N/A PLN USD |