IInformacje o dziele:
sygnowany na odwr. śr.g.: A Lenica | 1948
Kompozycja, w której można odczytać dalekie sugestie pejzażowe, choć równie dobrze można w niej widzieć czysto abstrakcyjny układ plam barwnych, pod jednym względem sprawia wrażenie jedno-znaczne – mianowicie obrazu powstałego pod wpływem historycznego ekspresjonizmu. Oddziaływa-nie tego kierunku były szczególnie żywe w Poznaniu, gdzie Lenica spędził pierwsze lata powojenne, będąc w tym czasie współzałożycielem grupy „4F+R”. Propagowała ona koncepcje artystyczne zako-rzenione w awangardach początku wieku – kubizmie, fowizmie i właśnie ekspresjonizmie, a także surrealizmie. Czyniło to jej program przeciwstawnym wobec zdobywającego u nas po wojnie dominu-jącą pozycję kapizmu. Oferowana praca z pewnością ma wiele z eksperymentu, jest ciekawym dokumentem wczesnej fazy powstawania w Polsce sztuki abstrakcyjnej i polemik temu towarzyszących
Alfred Lenica:
Alfred Lenica (Pabianice 1899 - Warszawa 1977) uczył się prywatnie rysunku i malarstwa w pracowniach Artura Hannytkiewicza i Piotra Kubowicza w Poznaniu (1925-1928). W latach 30. malował obrazy figuratywne, nawiązujące w stylistyce do kubizmu. Nieco później uległ wpływom surrealizmu, który, pomijając lata socrealizmu, stanie się dlań najpoważniejszym obszarem poszukiwań malarskich. Od połowy lat 40. utrzymywał stałe kontakty z kręgiem „Grupy Krakowskiej“, przyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania, w 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy „4F+R“ (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Jest autorem pierwszego polskiego obrazu taszystowskiego (Farby w ruchu, 1949, tempera). W okresie socrealizmu włączył się w nurt oficjalnej sztuki, pracując jednocześnie jako organizator życia artystycznego, prezes Okręgu Poznańskiego ZPAP (1948-1950) i jednocześnie kierownik Pracowni Sztuk Plastycznych tamże. W końcu lat 50. przeniósł się do War-szawy i również tu do 1969 pełnił kierownicze funkcje w ZPAP. W drugiej poł. lat 50. ponownie - po eksperymentach z lat 40. - uprawiał informel, malując chętnie techniką drippingu. Około 1958 wypracował indywidualny, charakterystyczny dlań styl wirujących, kolorowych, niekiedy kaligraficznie opracowanych form, które dynamicznie wypełniały pola obrazów. Tworzył je techniką zbliżoną do surrealistycznej dekalkomanii. Styl ten stał się znakiem rozpoznawczym artysty do końca życia. W swych obrazach nie unikał kształtów nawiązujących do form naturalnych (jego malarstwo nazywano „biologicznym“), a w latach 70. niekiedy włączał do kompozycji motywy figuralne. Wystawa retrospektywna artysty odbyła się w Galerii Zachęta w Warszawie w 1974.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-04-21 | 47 | 4 000 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD |