Agra Art | Aukcje

- 21 kwietnia 2002

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SPóźNIONY żAL (LE REGRET TARDIF), 1991
Nr:
3212
Technika:
pastel, papier
Wymiary:
46 cm x 63.3 cm
Cena wywoławcza:
500 zł
Cena uzyskana:
2 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany oł. p.d.: 19.X.91 Waltoś na odwr. p.d. (dotyczy innej wersji): JACEK WALTOŚ | 14 X 94 KRAKÓW | SPÓŹNIONY ŻAL (1492 | - 1992 | LE REGRET TARDIF | [długopisem:] PASTEL

Kompozycja tej pracy – dwa akty męskie w pozie Piety – została nieco później zastosowana przez artystę w cyklu „Ofiarowanie I. przez A. (z Rembrandta)” (np. w obrazie II tego cyklu, repr. w kat.: Jacek Waltoś. Pomiędzy rzeźbą a obrazem, Orońsko-Poznań-Katowice 1996-1997, s. 44). Oba cykle: „Ofiarowanie I. przez A.” i „Spóźniony żal” łączą się zresztą z sobą zarówno w czasie, jak w pro-blematyce, najszerzej mówiąc, ofiary i miłości.

Jacek Waltoś:

Jacek Waltoś studiował w latach 1957-1963 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Samodzielnie od 1960 zajmował się rzeźbą, tworząc torsy i figury z odciśniętym negatywem drugiej postaci. Prace te przyniosły mu pierwsze nagrody na dorocznych wystawach Rzeźba Roku 1965 i 1966. Od lat studenckich zaprzyjaźniony z Maciejem Bieniaszem, Zbylutem Grzywaczem i Leszkiem Sobockim, w 1966 utworzył wraz z nimi grupę Wprost (w pierwszej wystawie w 1966 uczestniczyła też Barbara Skąpska). Wprostowcy zaskoczyli krytykę i publiczność ostentacyjnym realizmem swych prac, ocierającym się o brutalną dosłowność w obrazowaniu egzystencji, a także programem, akcentującym sprzeciw wobec sztuki obojętnej na dramaty życia. Waltoś, najmniej spośród członków grupy „publicystyczny”, zwykł podejmować problemy egzystencjalne i duchowe w sposób symboliczny, wykorzystując w tym celu dzieła klasycznej literatury i sztuki.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2002-04-21 54 500 zł 2 000 zł N/A PLN USD