IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: PeskeObraz ujawnia wyraźne wpływy malarstwa nabistów, a zwłaszcza Pierre’a Bonnarda, widoczne w rezygnacji z odtwarzania iluzji przestrzeni, w zastosowaniu płaskiej plamy barwnej i miękkiego modelunku zacierającego kontury o melodyjnych, dekoracyjnych kadencjach linearnych. Temat wydaje się tu tylko pretekstem do rozwiązywania problemów czysto malarskich, polegających na szukaniu harmonijnych zestawień barwnych, współzależności kolorów i faktur określających przedmioty o odmiennej strukturze. Dążąc do malarskiej syntezy i uogólnienia wrażeń odbieranych z natury, artysta ukazał na tym płótnie świat szczelnie zamknięty, przytulny i bezpieczny, oddający jedyną w swoim rodzaju intymność, jaka towarzyszy macierzyństwu.
Jan Peske:
Jean Peské (Gołta w Ukrainie 1870 - La Mains 1949) - uczył się początkowo w Szkole Malarstwa Nikołaja Muraszki w Kijowie, a następnie w latach 1886-1889 w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie. W 1890 został uczniem Wojciecha Gersona w Warszawie. W 1891 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian pod kierunkiem Jean-Paula Laurensa i Benjamina Constanta. Osiadł tam na stałe, wrastając zarówno w środowisko Polonii paryskiej – kontaktował się m.in. z Marią Skłodowską-Curie i Gabrielą Zapolską – jak też nawiązując znajomości, częściowo za pośrednictwem tej drugiej, ze środowiskiem malarzy i grafików, jak Paul Signac, Paul Sérusier, Félix Fénéon, Henri de Toulouse-Lautrec, Camille Pissarro. Od 1894 uczestniczył w Salonach: Niezależnych, Société Nationale des Beaux-Arts, Tuileryjskim, w 1901 miał pierwszą wystawę indywidualną w redakcji „La Revue Blanche”. Uczestnicząc intensywnie w życiu artystycznym Paryża, utrzymywał też kontakty z krajem, gdzie wystawiał w Zachęcie w Warszawie (1892) oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie (1900) i Krakowie (1910), uczestniczył też w wystawie sztuki polskiej w Grand Palais w Paryżu w 1921. Pracował wiele na plenerach na południu Francji – w Bormes, gdzie do 1926 miał pracownię i w Collioure, gdzie utworzył muzeum współczesnej sztuki francuskiej (obecnie jego imienia i z kolekcją jego prac). Malarstwo artysty ukształtowało się w kręgu oddziaływania postimpresjonistów i nabistów, a także secesyjnej stylizacji. Chętnie podejmował temat macierzyństwa, malował martwe natury, sceny rodzajowe i pejzaże z południa Francji.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-06-16 | 17 | 9 000 zł | - | N/A PLN USD |