IInformacje o dziele:
Jest to prawdopodobnie pierwszy szkic kompozycyjny do monumentalnego, akademickiego dzieła (obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), namalowanego na zamówienie znanego kolekcjonera Ignacego Korwin-Milewskiego, który bardzo daleko ingerował w proces tworzenia. Jednym z rozlicznych warunków postawionych artyście przez zleceniodawcę było zagwarantowanie temu ostatniemu prawa wyboru modelek, a także jego stała obecność w pracowni podczas malowania obrazu, co wzbudziło naturalnie sprzeciw Żmurki. Tytuł Przeszłość grzesznika sugeruje alegoryczną treść obrazu, nadaje mu charakter malarskiego moralitetu. Siedzący na skalistej wyspie samotny starzec – bard lub poeta, co sugeruje odrzucona lira (widoczna w ostatecznej wersji obrazu) – przywołuje wizję własnej przeszłości. Nagie, kusząco zmysłowe kobiety zdają się symbolizować grzechy jego młodości lub – według opinii niektórych ówczesnych krytyków – wyobrażają siedem grzechów głównych. Towarzyszący im mężczyzna z kosą i klepsydrą jest interpretowany jako Chronos – personifika-cja czasu, przemijania i śmierci. Dydaktyczną w swej wymowie kompozycję artysta nasycił aurą nieskrępowanej, prowokacyjnej zmysłowości, która zaprzecza wizyjnemu charakterowi tej sceny. Obraz wymieniany w: - K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, Warszawa 1902, s. 29, il. - Franciszek Żmurko 1859-1910, Katalog wystawy [opr. A.Kwiatkowski], Muzeum Mazowieckie w Płocku,...
Franciszek Żmurko:
Franciszek Żmurko (Lwów 1859 - Warszawa 1910) naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we Lwowie, a następnie kształcił się u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, w Rzymie, a od 1876 do 1880 w Akademii monachijskiej, m.in. pod kierunkiem Aleksandra Wagnera. Odznaczany medalami uczestnik wielu wystaw (m.in. złoty medal za obraz Kleopatra; 1879), cieszył się uznaniem krytyki i powodzeniem u publiczności. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu. Malował przede wszystkim, utrzymane w konwencji akademickiej, kompozycje o tematach antycznych, historycznych, orientalnych czy symbolicznych, w których warstwa anegdotyczna stwarzała okazję do przedstawiania aktów kobiecych (Śmierć Messaliny, Z rozkazu padyszacha, Przeszłość grzesznika). Był także portrecistą, autorem licznych, bardzo popularnych „główek” oraz aktów (Hetera, W upojeniu).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-06-16 | 29 | 30 000 zł | 62 000 zł | N/A PLN USD |