IInformacje o dziele:
Prezentowany obraz tematycznie łączy się ze znanym cyklem dzieł Malczewskiego, malowanych w latach 1905-1906 i znanych jako Zatruta studnia. Sam motyw studni pojawiał się zresztą w malarstwie artysty już wcześniej i powracał jeszcze przez czas dłuższy. Pisze o tym J. Puciata-Pawłowska: „w późniejszych latach pojawia się temat starego człowieka, który w żołnierskim płaszczu i zniszczo-nym przodziewku, po latach tułaczki na obcej ziemi, wraca znękany do ojczyzny i szuka studni, aby zaczerpnąwszy z niej wody nabrać nowych sił do życia. [...] Nie każda studnia na obrazach Malczewskiego jest „zatruta”, nie każda stanowi źródło niebezpiecznych pokus. Jest i taka, której woda jest czysta i posiada moc kojenia pragnienia i przywracania sił, a podawana jest w odruchu prostej, ludzkiej, życzliwej gościnności. [...] Czysta i ożywcza jest na pewno woda, którą wyciąga ze studni młoda, poważna, lecz pogodna dziewczyna, aby podać ją staremu żołnierzowi w rozchylonej koszuli, ze szkaplerzem na piersiach. Wysunął go artysta, zaznaczając silnie bryłę na pierwszy plan obrazu (1911), znanego pod kilkoma tytułami, ale najczęstszymi Moja matko, był tu żołnierz lub Powstaniec. [...] Czyste były i inne studnie, złączone z pojęciem domu. Do nich po żmudnej tułaczce docierali męczennicy sprawy narodowej; wizja ich nie opuszczała artysty i w tym okresie, w którym odchodził od tematyki...
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-10-20 | 5 | 90 000 zł | 220 000 zł | N/A PLN USD |