[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ULICZKA MIASTECZKA W TYROLU, 1889
Nr:
3380
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50.5 cm x 24.2 cm
Cena wywoławcza:
45 000 zł
Cena uzyskana:
140 000 zł
IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: A.Gierymski 89
Na odwrocie nieczytelnie: – napis na płótnie (nazwisko właściciela ?); – okrągły stempel. Na krosnach napis atramentem: Ze zbiorów hr Ig. Milewskiego; – nalepka z numerem (druk): 488 (?).
Obraz, prezentowany tu jako Uliczka miasteczka w Tyrolu, powstał podczas dłuższego pobytu Aleksandra Gierymskiego w Tyrolu, dokąd w czerwcu 1889 wyjechał „na studia” malarskie, a zamierzał pozostać przez kilka miesięcy. O swoich planach pisał do przyjaciół A. Sygietyńskiego i J. Dziekoń-skiego: „Chcę sobie tego roku urządzić wakacje jakich nigdy nie miałem; długie – masę motywów i gotowych obrazków małych przywieźć na powrót do Monachium. [...] Wybrałem się na 3 miesiące, do października, na robotę na powietrzu, tak dawno przeze mnie upragnioną. [...] Pierwotny mój zamiar był dotrzeć, miasteczko po miasteczku aż do Werony” (cyt. za: Maksymilian i Aleksander Gie-rymscy, Listy i notatki, s. 296, 298). Plonem tych wakacji artysty były, m.in. pejzaże, które rok później Gierymski wystawił w warszawskiej Zachęcie i w monachijskim Kunstvereinie – widoki zamku Kufstein, obrazy z Rattenbergu oraz widok znad Innu. Kilka z pejzaży tyrolskich kupił od artysty wybitny kolekcjoner i mecenas Ignacy hr. Korwin-Milewski. Katalog jego kolekcji – pokazanej na wystawie w Wiedniu w roku 1895 – wymienia sześć takich prac a wśród nich Ulicę w Kufsteinie i dwie Uliczki w Rattenbergu. Jednym z tych obrazów...
Na odwrocie nieczytelnie: – napis na płótnie (nazwisko właściciela ?); – okrągły stempel. Na krosnach napis atramentem: Ze zbiorów hr Ig. Milewskiego; – nalepka z numerem (druk): 488 (?).
Obraz, prezentowany tu jako Uliczka miasteczka w Tyrolu, powstał podczas dłuższego pobytu Aleksandra Gierymskiego w Tyrolu, dokąd w czerwcu 1889 wyjechał „na studia” malarskie, a zamierzał pozostać przez kilka miesięcy. O swoich planach pisał do przyjaciół A. Sygietyńskiego i J. Dziekoń-skiego: „Chcę sobie tego roku urządzić wakacje jakich nigdy nie miałem; długie – masę motywów i gotowych obrazków małych przywieźć na powrót do Monachium. [...] Wybrałem się na 3 miesiące, do października, na robotę na powietrzu, tak dawno przeze mnie upragnioną. [...] Pierwotny mój zamiar był dotrzeć, miasteczko po miasteczku aż do Werony” (cyt. za: Maksymilian i Aleksander Gie-rymscy, Listy i notatki, s. 296, 298). Plonem tych wakacji artysty były, m.in. pejzaże, które rok później Gierymski wystawił w warszawskiej Zachęcie i w monachijskim Kunstvereinie – widoki zamku Kufstein, obrazy z Rattenbergu oraz widok znad Innu. Kilka z pejzaży tyrolskich kupił od artysty wybitny kolekcjoner i mecenas Ignacy hr. Korwin-Milewski. Katalog jego kolekcji – pokazanej na wystawie w Wiedniu w roku 1895 – wymienia sześć takich prac a wśród nich Ulicę w Kufsteinie i dwie Uliczki w Rattenbergu. Jednym z tych obrazów...
więcej
Aleksander Gierymski:
Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899)
i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-10-20 | 15 | 45 000 zł | 140 000 zł | N/A PLN USD |