Agra Art | Aukcje

- 20 października 2002

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ULICZKA MIASTECZKA W TYROLU, 1889
Nr:
3380
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50.5 cm x 24.2 cm
Cena wywoławcza:
45 000 zł
Cena uzyskana:
140 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: A.Gierymski 89

Na odwrocie nieczytelnie: – napis na płótnie (nazwisko właściciela ?); – okrągły stempel. Na krosnach napis atramentem: Ze zbiorów hr Ig. Milewskiego; – nalepka z numerem (druk): 488 (?).

Obraz, prezentowany tu jako Uliczka miasteczka w Tyrolu, powstał podczas dłuższego pobytu Aleksandra Gierymskiego w Tyrolu, dokąd w czerwcu 1889 wyjechał „na studia” malarskie, a zamierzał pozostać przez kilka miesięcy. O swoich planach pisał do przyjaciół A. Sygietyńskiego i J. Dziekoń-skiego: „Chcę sobie tego roku urządzić wakacje jakich nigdy nie miałem; długie – masę motywów i gotowych obrazków małych przywieźć na powrót do Monachium. [...] Wybrałem się na 3 miesiące, do października, na robotę na powietrzu, tak dawno przeze mnie upragnioną. [...] Pierwotny mój zamiar był dotrzeć, miasteczko po miasteczku aż do Werony” (cyt. za: Maksymilian i Aleksander Gie-rymscy, Listy i notatki, s. 296, 298). Plonem tych wakacji artysty były, m.in. pejzaże, które rok później Gierymski wystawił w warszawskiej Zachęcie i w monachijskim Kunstvereinie – widoki zamku Kufstein, obrazy z Rattenbergu oraz widok znad Innu. Kilka z pejzaży tyrolskich kupił od artysty wybitny kolekcjoner i mecenas Ignacy hr. Korwin-Milewski. Katalog jego kolekcji – pokazanej na wystawie w Wiedniu w roku 1895 – wymienia sześć takich prac a wśród nich Ulicę w Kufsteinie i dwie Uliczki w Rattenbergu. Jednym z tych obrazów...
więcej

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2002-10-20 15 45 000 zł 140 000 zł N/A PLN USD