IInformacje o dziele:
sygnowany pośrodku: A Wierusz-KowalskiNa odwrocie lekki zarys szkicu ołówkiem.
Obraz – namalowany na deseczce o specyficznym kształcie – był częścią, jednym z „piór” wachlarza, będącego prawdopodobnie zbiorową pracą kilku czy kilkunastu malarzy monachijskich. Takie wspólnie malowane wachlarze lub palety pokryte drobnymi kompozycjami różnego autorstwa były w tym środowisku bardzo popularne. Artyści często i chętnie uczestniczyli w tych zbiorowych przedsięwzięciach podejmowanych bądź dla upamiętnienia jakiejś uroczystości, bądź w celu przygotowania dla kogoś oryginalnego prezentu.
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-10-20 | 29 | 18 000 zł | 27 000 zł | N/A PLN USD |