Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 14 marca 1999

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PRóBA KONIA
Nr:
377
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
57.5 cm x 38 cm
Cena wywoławcza:
135 000 zł
Cena uzyskana:
135 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium

Współczesny recenzent, pisząc o tym obrazie, zauważał, że „Próba konia Józefa Brandta odznacza się, jak zwykle, doskonałymi zaletami malarskimi, wybornym rysunkiem konia, jeźdźca, werwą, ruchem oraz dobrze odczutym i oddanym kolorytem lokalnym.” Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Nasze ryciny, „Tygodnik Ilustrowany” 1907, I półrocze, nr 20, s. 419, il. na s. 401 (okładka).

Józef Brandt:

Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów.

Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy.

Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1999-03-14 135 000 zł 135 000 zł N/A PLN USD