Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 14 marca 1999

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET ŚW. BRATA ALBERTA - ADAMA CHMIELOWSKIEGO
Nr:
393
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 38 cm
Cena wywoławcza:
90 000 zł
Cena uzyskana:
220 000 zł

IInformacje o dziele:

Na odwrocie odręczny, częściowo zaklejony napis - oświadczenie: [Według mego zdania jest to] portret Adama Chmielowskiego, późniejszego | a dziś już nieżyjącego „brata Alberta”, przyjaciela | braci Gierymskich, malowany przez Aleksandra | Gierymskiego. | Warszawa, styczeń, r. 1917 | A. Sygietyński Naklejka wystawy w TZSP w Warszawie (z 1929 r.) z adnotacją: wł. K.Krechowiecki Natolin 7; oraz skrawek gazety - „Przeglądu Porannego” z roku 1918, z zachowanym odręcznym fragmentem napisu. Pojawienie się tego obrazu jest wydarzeniem i to zarówno ze względu na autorstwo Aleksandra Gierymskiego, jak i na osobę portretowanego Adama Chmielowskiego - Brata Alberta. Obraz, będący przed wojną własnością Kazimierza Krechowieckiego i dwukrotnie - w 1938 i 1939 roku - wystawiony w warszawskim Muzeum Narodowym, po r.1945 uchodził za zaginiony. Nie wypłynął ani z okazji kanonizacji św. Brata Alberta, ani z okazji wystawy Chmielowskiego w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie.

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1999-03-14 90 000 zł 220 000 zł N/A PLN USD