[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET ŚW. BRATA ALBERTA - ADAMA CHMIELOWSKIEGO
Nr:
393
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 38 cm
Cena wywoławcza:
90 000 zł
Cena uzyskana:
220 000 zł
IInformacje o dziele:
Na odwrocie odręczny, częściowo zaklejony napis - oświadczenie: [Według mego zdania jest to] portret Adama Chmielowskiego, późniejszego | a dziś już nieżyjącego „brata Alberta”, przyjaciela | braci Gierymskich, malowany przez Aleksandra | Gierymskiego. | Warszawa, styczeń, r. 1917 | A. Sygietyński Naklejka wystawy w TZSP w Warszawie (z 1929 r.) z adnotacją: wł. K.Krechowiecki Natolin 7; oraz skrawek gazety - „Przeglądu Porannego” z roku 1918, z zachowanym odręcznym fragmentem napisu. Pojawienie się tego obrazu jest wydarzeniem i to zarówno ze względu na autorstwo Aleksandra Gierymskiego, jak i na osobę portretowanego Adama Chmielowskiego - Brata Alberta. Obraz, będący przed wojną własnością Kazimierza Krechowieckiego i dwukrotnie - w 1938 i 1939 roku - wystawiony w warszawskim Muzeum Narodowym, po r.1945 uchodził za zaginiony. Nie wypłynął ani z okazji kanonizacji św. Brata Alberta, ani z okazji wystawy Chmielowskiego w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie.Aleksander Gierymski:
Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899)
i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1999-03-14 | 90 000 zł | 220 000 zł | N/A PLN USD |