Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 14 marca 1999

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MELODIA WIECZORNA
Nr:
408
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
28.3 cm x 41.6 cm
Cena wywoławcza:
6 000 zł
Cena uzyskana:
11 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: W. Szymanowski Na odwrocie częściowo zachowana drukowana nalepka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie (ul. Św. Jana 3) z wpisanymi atramentem danymi dot. obrazu; tytułem, techniką i datą jego przyjęcia 1920 r. Obraz powstał zapewne niewiele przed rokiem 1920. Szymanowski bowiem mimo, że ukończył studia malarskie w Akademii Monachijskiej, od 1895 działał wyłącznie jako rzeźbiarz. Do malarstwa powrócił na krótko w latach I wojny światowej, zmuszony koniecznością zarobkowania. Po wojnie znów zajął się rzeźbą, a malowaniem dopiero w latach 1923-1930 kiedy to wykonał kilka oficjalnych portretów, pejzaży i licznych powtórzeń swoich wcześniejszych kompozycji. Wówczas powstała także znacznie powiększona replika Melodii wieczornej (olej, płótno,100 x 150 cm) znajdująca się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (porównaj: H.Kotkowska-Bareja, Wacław Szymanowski 1859-1930, [kat.] Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981, s. 52, poz. 85.)

Wacław Szymanowski:

Wacław Szymanowski (Warszawa 23 VIII 1859 - Warszawa 22 VII 1930) – malarz i rzeźbiarz – studia artystyczne rozpoczął u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W roku 1875 wyjechał do Paryża, gdzie uczył się rzeźby u Cypriana Godebskiego, a później (1879-80) także w École des Beaux-Arts u Eugene’a Delaplanche’a. Następnie przeniósł się do Monachium, gdzie kształcił się w Akademii (lata 1880-82), studiując malarstwo u Guyli Benczura i rzeźbę u Ludwiga Löfftza. W tym czasie zaczął wystawiać obrazy w Warszawie – w TZSP, salonach A. Krywulta i G. Ungra – oraz w Krakowie - w TPSP. W połowie lat 80. XIX w. wyjeżdżał kilkakrotnie na Podhale, Pokucie i Huculszczyznę, malując tam liczne studia rodzajowe, podstawę do późniejszych większych obrazów, m.in. Opowiadania górala czy Kłótni Hucułów, obrazu odznaczonego medalami na wystawach w Monachium (1888; złoty medal II klasy) i w Paryżu (1889; złoty medal I klasy). W latach 1890-1893 wspólnie ze Stanisławem Grocholskim prowadził w Monachium prywatną szkołę malarstwa. W latach 1895-1905 wraz z rodziną mieszkał w Paryża, a po powrocie do kraju osiadł w Krakowie. W tych latach stopniowo odchodził od malarstwa na rzecz rzeźby, tworząc m.in. projekt pomnika Grottgera dla Krakowa i konkursowe projekty pomnika Mickiewicza dla Lwowa (1897; III nagroda) i Chopina dla Warszawy (1909; I nagroda; realizacja 1926). Pracował też nad projektem monumentalnego Pochodu na Wawel (1906-1911; niezrealizowany). Był autorem licznych portretów (Karola Estreichera, Jacka Malczewskiego, Teodora Axentowicza) i rzeźb symbolicznych (m.in. Macierzyństwo, Fala, Improwizacja Mickiewicza, Płacząca, Król Olch), tworzył rzeźby i płaskorzeźby nagrobne. Brał udział w wielu wystawach, miał też wystawy indywidualne. Malarską i rzeźbiarską twórczość artysty przypomniała wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie otwarta w roku1981. Wystawie towarzyszył obszerny katalog (H. Kotkowska-Bareja, Wacław Szymanowski 1859-1930, MNW, Warszawa 1981).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1999-03-14 6 000 zł 11 000 zł N/A PLN USD