Agra Art | Aukcje

- 17 listopada 2002

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOLEJKA JESZCZE TRWA, 1973
Nr:
3480
Technika:
akryl, płótno
Wymiary:
135 cm x 170 cm
Cena wywoławcza:
2 300 zł
Cena uzyskana:
8 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: Zbylut 73, na odwr. p.g.: Zbylut GRZYWACZ | „KOLEJKA JESZCZE TRWA” | (ANDRZEJOWI WRÓBLEWSKIEMU) | AKRYL – 1973 – 135 x 170 cm

Obraz jest pastiszem, czy raczej swoistym uwspółcześnieniem kompozycji Andrzeja Wróblewskiego Kolejka trwa z 1956. Postaci ulegają redukcji do szablonowych kształtów wtapiających się w tło, jednocześnie strzałka na ścianie, wskazująca „kierunek kolejki”, zyskuje monstrualne wymiary. Obraz Grzywacza jest wspomniany przy odpowiedniej pozycji w katalogu oeuvre Wróblewskiego: Andrzej Wróblewski, [wyd.] Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta i in., Warszawa 1998, s. 132.

Artysta wielokrotnie podejmował takie malowane „dialogi” z klasycznym malarstwem europejskim i polskim, przy czym poddawał wybrane dzieła aktualizacji w duchu krytyki realiów życia w PRL. Przykładem Szał uniesień (wg Podkowińskiego), w którym naga kobieta dosiada tuszy wołowej, Opuszczona IX (wg Grünewalda), Porwanie Europy II – w tle tych obrazów występuje nota bene realistycznie przedstawiona kolejka (w domyśle) po mięso. Temat ten podjął artysta jeszcze raz w słynnym obrazie Kolejka (Siedem okresów życia kobiety), dedykowane Adamowi Hoffmannowi z 1984/85. Sam autor tak go komentuje: Skąd się wziął ten obraz? Z kolejek, z tych, które widzę bez przerwy i w których stoję. Także z tych, które namalowałem. I z tych, które widziałem namalowane. [...] Pomniki, Jubileusze, Dni Kobiet, czyny, odznaczenia, upamiętnienia...
więcej

Zbylut Grzywacz:

Zbylut Grzywacz (Kraków 4 VI 1939 - Kraków 16 VII 2004) studiował w latach 1957-1963 w krakowskiej ASP, uzyskując dyplom z malarstwa u Emila Krchy. Od 1972 pracował w macierzystej uczelni jako pedagog, w 1991 otrzymał tytuł profesora. Internowany w stanie wojennym, w latach 80. uczestniczył w ruchu kultury niezależnej. W 1983 otrzymał Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej. Od 1966 działał wraz z Maciejem Bieniaszem, Leszkiem Sobockim i Jackiem Waltosiem w grupie „Wprost“. Przyjąwszy założenie „mówienia wprost“, tj. w konwencji realistycznej i na tematy aktualne, członkowie grupy do połowy lat 80. rejestrowali rzeczywistość PRL z jej wynikającymi z systemu ustrojowego wynaturzeniami, jak powszechna bieda, zakłamanie oficjalnej propagandy, zanik więzi i uczuć między ludźmi itd. Spośród członków grupy Grzywacz reprezentował spojrzenie szczególnie wyczulone na te codzienne bolączki. Początkowo ulegał wpływom Francisa Bacona, widocznym zwłaszcza w malarskim cyklu „Orantki“ i cyklu gipsowych reliefów „Utrwalone“. Od początku lat 70. przyjął bliższe realizmowi środki obrazowania, nasilając jednocześnie interwencyjną wymowę swych prac. Układał swe prace w cykle, jak „Człowiek bez jakości“ (1972-1973), „Opuszczona“ (1973-1979), „Wołowy“ (1977-1980). W początkach stanu wojennego powstały cykle „Rekolekcje wiśnickie“ (1981-1982) i „Wiosna 1982“ (1982-1983), w których refleksje wywołane przez stan wojenny oddane zostały w formie symbolicznych martwych natur. W połowie lat 80. artysta wrócił do tematu aktu kobiecego, malując postaci, których ciała są „napiętnowane“ szramami i bliznami po operacjach, odciskami niewygodnej bielizny itp. Podsumowaniem tego cyklu jest monumentalna kompozycja Kolejka (Siedem okresów życia kobiety), będąca współczesną wersją średniowiecznego „tańca śmierci“. Po przełomie 1989 roku artysta kontynuował malowanie aktów, traktując je obecnie na sposób klasyczny - jako afirmację życia i piękna. Równolegle od lat zajmował się mineralogią, należał do Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk o Ziemi, w 1990 redagował biuletyn „Kamienie“. Wspólnie z żoną Marią prowadził Galerię Osobliwości Este w Krakowie, gdzie prezentowana była sztuka i kryształy. 

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2002-11-17 14 2 300 zł 8 000 zł N/A PLN USD