Agra Art | Aukcje

- 17 listopada 2002

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STOLICA, Z CYKLU XVII
Nr:
3494
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
146 cm x 97 cm
Cena wywoławcza:
1 700 zł
Cena uzyskana:
5 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: E. DWURNIK 1976 [sygnatura od l. i od g. ujęta w ramkę] na odwr. brązową farbą g.: E. DWURNIK. | 1976, niżej l. czarną kredą: XVII – 423 – NR: 2 [ostatni człon napisu poprawiony brązową farbą i ujęty w ramkę] | GAZETA [w ramce] nad sygnaturą 5 nalepek [uwaga! przy nalepkach z wystaw podane są ich pełne tytuły, miejsca i daty, niezależnie od oryginalnego zapisu na nalepce]:
- l.g. bez nazwy instytucji [autorska?], druk wypełniony pismem odręcznym dłg.;
- niżej nalepka z wystawy: Edward Dwurnik. Wystawa malarstwa, Galeria Kordegarda, Warszawa 13-28 II 1977;
- p.g. nalepka z wystawy: Nowy chodnik w mieście Rypinie. Edward Dwurnik – 21 obrazów z cyklu: „Gazeta”, Galeria Teatru STU, al. Krasińskiego 16, Kraków [V 1977];
- niżej nalepka z wystawy: 30 Festiwal Sztuk Plastycznych „Porównania 7”, BWA, Sopot VII-IX 1977;
- niżej nalepka z wystawy: II Ogólnopolski Festiwal Sztuki „Fakt artystyczny a rzeczywis- tość”, BWA, Bydgoszcz XI-XII 1978;
- na ramie p.g. nalepka „Desy” z nr K/6 39 i ceną 4.000,-

Stolica – obraz nr 2 z cyklu XVII „Gazeta”, nr katalogu autorskiego prac malarskich Edwarda Dwurnika: 423 – jest jedynym zachowanym z całego cyklu. Pozostałych 14 prac uległo zniszczeniu (zamalowaniu) przez autora. (Inf. wg opracowania Poli Dwurnik, Dwurnik. Spis cykli malarskich [wyd. Warszawa 2002], s. nlb.) Po raz pierwszy Stolica,...
więcej

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2002-11-17 29 1 700 zł 5 000 zł N/A PLN USD