[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DZIEWCZYNY (DYPTYK), 18 X 1968
Nr:
3510
Technika:
własna
Wymiary:
36 cm x 81 cm
Cena wywoławcza:
700 zł
Cena uzyskana:
2 000 zł
IInformacje o dziele:
technika własna, papier do maszyn matematycznych z perforacją na 1/3 długości36,8 x 81,8 cm (w świetle passe-partout)
sygn. pisakiem na ryc. w l.g. rogu prawego (dłuższego) kadru, ukosem:
„Dziewczyny” | ... [nieczyt.] na | wiosnę (dyptyk) | M. Sapetto | 18. X 68 Warszawa 1/5, na p-p pod ryc. l.: „Dziewczyny” | Na pa-miątkę wizyty w pracowni | W-wa dn. 6. VI. 74 r. M.Sapetto, śr.: 1/5 36 x 81, p.: Marek Sapetto 1968 r.
Praca wystawiana i reprodukowana w kat.: - Grafiki Marka Sapetto, Galeria Sztuki Współczesnej, Rynek St. Miasta 2, Warszawa, od 20 III 1972, bez opisu prac, il. nlb.
Marek Sapetto:
Marek Sapetto (ur. Końskie 8 XI 1939) studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki ASP w Warszawie w latach 1960-1966. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Michała Byliny, specjalizował się też w grafice warsztatowej. W 1971 rozpoczął pracę pedagogiczną na Wydziale Malarstwa. Od 1990 jest profesorem.
Jego wspólny z Wiesławem Szamborskim debiut w 1968 miał znamiona znaczącego gestu artystycznego. Obaj młodzi artyści, deklarujący się otwarcie po stronie realizmu, przełamywali niepisany ostracyzm wobec tego kierunku, obciążonego w oczach starszej generacji związkami z socrealizmem. Był to jednocześnie sygnał pojawienia się na scenie artystycznej pokolenia tzw. nowej figuracji lat 70. w sztuce polskiej. Sapetto i Szamborski wystawiali wspólnie do 1974, będąc czołowymi reprezentantami tego nowego nurtu. Realizm Marka Sapetty polegał przede wszystkim na doborze tematów, wziętych z potocznego życia, podawanych bez upiększeń, w plakatowym skrócie, epatujących dosłownością i dysonansową kolorystyką. Jego spontaniczna sztuka nawiązując do aktualnych wydarzeń i rzeczywistości, w jakiej żyjemy, wzbogacona jest często aluzją historyczną. Ekspresję przekazu wzmacnia kolorem, modelunkiem postaci i form oraz sugestywną kompozycją przedstawianych scen.
W latach 80-tych był aktywnym członkiem Ruchu Kultury Niezależnej i współorganizatorem wystaw poza oficjalnym obiegiem. Za twórczość artystyczną w 1983 otrzymał nagrodę przyznaną przez Komitet Kultury Niezależnej.
Jego wspólny z Wiesławem Szamborskim debiut w 1968 miał znamiona znaczącego gestu artystycznego. Obaj młodzi artyści, deklarujący się otwarcie po stronie realizmu, przełamywali niepisany ostracyzm wobec tego kierunku, obciążonego w oczach starszej generacji związkami z socrealizmem. Był to jednocześnie sygnał pojawienia się na scenie artystycznej pokolenia tzw. nowej figuracji lat 70. w sztuce polskiej. Sapetto i Szamborski wystawiali wspólnie do 1974, będąc czołowymi reprezentantami tego nowego nurtu. Realizm Marka Sapetty polegał przede wszystkim na doborze tematów, wziętych z potocznego życia, podawanych bez upiększeń, w plakatowym skrócie, epatujących dosłownością i dysonansową kolorystyką. Jego spontaniczna sztuka nawiązując do aktualnych wydarzeń i rzeczywistości, w jakiej żyjemy, wzbogacona jest często aluzją historyczną. Ekspresję przekazu wzmacnia kolorem, modelunkiem postaci i form oraz sugestywną kompozycją przedstawianych scen.
W latach 80-tych był aktywnym członkiem Ruchu Kultury Niezależnej i współorganizatorem wystaw poza oficjalnym obiegiem. Za twórczość artystyczną w 1983 otrzymał nagrodę przyznaną przez Komitet Kultury Niezależnej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-11-17 | 44 | 700 zł | 2 000 zł | N/A PLN USD |