IInformacje o dziele:
sygnowany czarną kredką p.d.: Szajna 96 na odwr. oprawy u g. wycięte okienko odsłaniające sygnaturę oł.: J. Szajna 1996 z cyklu „Mrowisko” – „Stacja planetarna” | acryl + kredaRozbudowany cykl „Mrowisko” sięga swymi początkami jeszcze lat 70. Jego cechą charakterystyczną jest użycie schematycznego zarysu popiersia ludzkiego, zminiaturyzowanego do granicy czytelności i powielonego tak, że tworzy swoisty ornament czy wzór, jednolicie pokrywający powierzchnię obra-zu. W podobny sposób artysta użył fotografii oświęcimskich i ustawionych przestrzennie, płaskich popiersi lub ich negatywów w swym najbardziej znanym environment „Reminiscencje” z 1969.
Józef Szajna:
Józef Szajna, w czasie okupacji związany z ruchem oporu, był więźniem obozów koncentracyjnych Auschwitz i Buchenwald. Przeżycia obozowe na zawsze naznaczyły jego sztukę. Studiował w krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki (gdzie uzyskał dyplom w 1952) i na Wydziale Scenografii (dyplom 1953). W latach 1954-65 był pedagogiem w macierzystej uczelni. W 1972 został profesorem ASP w Warszawie, gdzie do 1980 prowadził Podyplomowe Studium Scenografii. Jednocześnie współ-pracował jako scenograf i reżyser z teatrami w całym kraju, m.in. z Teatrem Ludowym w Nowej Hucie (1955-66), Starym Teatrem w Krakowie (1966-71), Teatrem Śląskim w Katowicach (1966-71) oraz wieloma teatrami za granicą. Najbardziej znaczącą dla jego dorobku artystycznego współprace zainicjowało objęcie przezeń w 1971 dyrekcji Teatru Klasycznego w Warszawie, który przekształcił w Centrum Sztuki Studio Teatr Galerię i prowadził do 1982.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-11-17 | 63 | 800 zł | 5 000 zł | N/A PLN USD |