IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: OAxer, na odwr. p.g.: OTTO AXER | 1959 na blejtramie p.g. nalepka z odręcznym napisem: OTTO AXER | MUZYKANCI, 1959, częściowo zasłaniająca datę: 1959, obok po l. oł.: VII., na ramie śr.d.: 55.
Obraz Muzykanci reprezentuje swego rodzaju kanon tematyczny i kompozycyjny dojrzałego malar-stwa Otto Axera. Uogólnione w charakterystyce postaci występują na jednolitym tle, bądź – w nie-określonej przestrzeni pustej sceny. Artysta często podkreślał swoje dążenie do syntezy i eliminacji zbędnych szczegółów w obrazie, przez co starał się osiągnąć wyraźną metaforę, przesłanie, rodzaj plastycznej pointy. Potwierdza to dodatkowo symbiotyczny związek jego malarstwa z teatrem
Otto Axer:
Otto Axer (Przemyśl 1906 - Warszawa 1983) - studiował do 1929 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Wojciecha Weissa i Karola Frycza, następnie w Paryżu, gdzie zakończył naukę w 1930. Wystawiał od 1929 w kraju i za granicą. W latach międzywojennych używał przejściowo przydomka „Rex”. Od wczesnych lat, równolegle z malarstwem, rysunkiem i (sporadycznie) grafiką, zajmował się scenografią. Od 1932 współpracował z teatrami we Lwowie, Łodzi i Warszawie. W czasie wojny przebywał w getcie warszawskim, pracując jako nauczyciel rysunku w Szkole Rzemiosł. Od jesieni 1942 ukrywał się u rodziny żony, Bronisławy z domu Mroczkowskiej. Walczył w Powstaniu Warszawskim, po czym został wywieziony jako jeniec do oflagu w Magdeburgu. W latach 1945-49 przebywał w Łodzi, gdzie pracował w Teatrze Wojska Polskiego, a od 1947 również jako profesor PWST. Od 1949 mieszkał w Warszawie, gdzie również wykładał w szkolnictwie teatralnym (1949-53). Do 1972 pracował jako scenograf i reżyser w Teatrze Polskim.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-11-17 | 70 | 2 200 zł | 13 000 zł | N/A PLN USD |