[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STROICIEL, 1957
Nr:
3563
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
47 cm x 27.5 cm
Cena wywoławcza:
30 100 zł
Cena uzyskana:
58 000 zł
IInformacje o dziele:
sygnowany na odwrocie d.: MOJEJ KOCHANEJ | METODULI. | SYN | CHRZESTNY |
[po l.:] 1957 [po p.:] TADEUSZ
na żerdziach blejtramu g.: STROICIEL, p.: T. BRZOZOWSKI, d.: 1957, l.: 27 x 47
Obraz wzmiankowany i reprodukowany w katalogu oeuvre artysty:
- Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, s. 88 repr. barwna, s. 226, kat. I. 71
(jako własność Ireny Jakimowicz, Warszawa; błędne wymiary); tamże bibliografia jak niżej
Udział obrazu w wystawach:
- II Ogólnopolska wystawa młodego malarstwa, rzeźby i grafiki. XI Festiwal Sztuk Plastycznych, BWA, Sopot VII-VIII 1958, kat.;
- Tadeusz Brzozowski. Obrazy i rysunki, Muzeum Narodowe, Poznań 2 XII 1974 – II 1975, repr. w kat.
Reprodukcje i wzmianki w książkach i czasopismach:
- Aleksander Wojciechowski, Tadeusz Brzozowski, „Przegląd Artystyczny” 1958 nr 3, repr.;
- Andrzej Jakimowicz, Tadeusz Brzozowski, WAG, Warszawa 1961, repr. barwna;
- Tadeusz Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t.III, Ossolineum, Wrocław 1964, wzm. s. 409;
- Adam Kotula, Piotr Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, PWN, Warszawa 1972, wzm. s. 311;
- Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1970. Szanse i mity, PWN, Warszawa 1975, wyd. II poprawione i poszerzone, Warszawa 1988, wzm. s. 128;
- Tomasz Gryglewicz, Groteska w sztuce polskiej...
na żerdziach blejtramu g.: STROICIEL, p.: T. BRZOZOWSKI, d.: 1957, l.: 27 x 47
Obraz wzmiankowany i reprodukowany w katalogu oeuvre artysty:
- Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, s. 88 repr. barwna, s. 226, kat. I. 71
(jako własność Ireny Jakimowicz, Warszawa; błędne wymiary); tamże bibliografia jak niżej
Udział obrazu w wystawach:
- II Ogólnopolska wystawa młodego malarstwa, rzeźby i grafiki. XI Festiwal Sztuk Plastycznych, BWA, Sopot VII-VIII 1958, kat.;
- Tadeusz Brzozowski. Obrazy i rysunki, Muzeum Narodowe, Poznań 2 XII 1974 – II 1975, repr. w kat.
Reprodukcje i wzmianki w książkach i czasopismach:
- Aleksander Wojciechowski, Tadeusz Brzozowski, „Przegląd Artystyczny” 1958 nr 3, repr.;
- Andrzej Jakimowicz, Tadeusz Brzozowski, WAG, Warszawa 1961, repr. barwna;
- Tadeusz Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t.III, Ossolineum, Wrocław 1964, wzm. s. 409;
- Adam Kotula, Piotr Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, PWN, Warszawa 1972, wzm. s. 311;
- Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1970. Szanse i mity, PWN, Warszawa 1975, wyd. II poprawione i poszerzone, Warszawa 1988, wzm. s. 128;
- Tomasz Gryglewicz, Groteska w sztuce polskiej...
więcej
Tadeusz Brzozowski:
Tadeusz Brzozowski (Lwów 1918 - Rzym 1987) - od 1936 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w latach 1940-1942 kontynuując naukę w Kunstgewerbeschule, powstałej w miejsce Akademii. W czasie okupacji związany był z Teatrem Podziemnym Tadeusza Kantora - grał w Balladynie (1943) i główną rolę w Powrocie Odysa (1944). W tym okresie zajmował się też konserwacją dzieł sztuki, co okazało się owocne dla jego własnej techniki malarskiej w przyszłości. W 1945 ostatecznie ukończył studia w krakowskiej ASP. Do 1948 wystawiał z Grupą Młodych Plastyków, uczestnicząc w najważniejszych wystawach młodego ruchu artystycznego, aż do narzucenia przez władze socrealizmu jako obowiązującego stylu obrazowania. W latach 1950-1955 nie uczestniczył w oficjalnym życiu artystycznym, zajmując się w tym czasie malowaniem polichromii kościelnych, konserwacją i nauczaniem rysunku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej (do 1954). W 1954 przeniósł się do Zakopanego, gdzie podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara. Pracował w niej do 1969, w latach 1959-1961 jako dyrektor w Zakopanem mieszkał do końca życia. W tym okresie, w toku samodzielnych prób i doświadczeń stał się wirtuozem techniki malarskiej. Kolor, faktura, gra laserunków i walorów, cała „alchemia“ jaką stosował w swoich obrazach złożyły się na niepowtarzalne zjawisko malarstwa abstrakcyjnego, które zdolne było „opowiadać“ samą swą formą. W 1955 powrócił do udziału w wystawach, uczestnicząc w licznych pokazach w Polsce i za granicą, organizując też wiele wystaw indywidualnych. W 1957 wszedł w skład reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Od 1958 współorganizował „Salony Marcowe“ w Zakopanem. W 1959 w Paryżu związał się z międzynarodowym ruchem „Phases“. W latach 1962-1979 był pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (od 1977 profesorem), a w latach 1979-1981 profesorem ASP w Krakowie. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń państwowych oraz m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1983). Wśród retrospektyw artysty za jego życia wymienić należy wystawę w Muzeum Narodowym w Poznaniu (1974) i wystawę rysunków w Muzeum Okręgowym w Radomiu (1986). Wielka wystawa pośmiertna eksponowana była w Muzum Narodowym w Warszawie, a następnie w muzeach w Zakopanem, Wrocławiu i Krakowie w latach 1997-1998. Towarzyszył jej katalog oeuvre artysty w dziedzinie malarstwa i rysunku: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-11-17 | 25 | 30 100 zł | 58 000 zł | N/A PLN USD |