[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, 1947/48
Nr:
3582
Technika:
akwarela, kredka, papier,
Wymiary:
28.5 cm x 18.3 cm
Cena wywoławcza:
7 600 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł
IInformacje o dziele:
sygnowana ołówkiem p.d.: A Wróblewski na odwrocie po środku nalepka z numerem 40, l.d. nalepka z wystawy objazdowej w 2002Praca wzmiankowana w katalogu:
- Gwasze, akwarele, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita, [wyd.] Galeria In Spe, Warszawa 2002, s. 36, poz. 40.
Praca była eksponowana na wystawie objazdowej Andrzeja Wróblewskiego, której towarzyszył powyższy katalog, kolejno w:
- Muzeum Teatralne, Warszawa II 2002;
- BWA, Gorzów Wielkopolski III 2002;
- BWA, Olsztyn IV 2002;
- Galeria El, Elbląg V 2002;
- Galeria Miejska Arsenał, Poznań VI 2002.
Odnalezione niedawno rysunki i szkice Wróblewskiego z wczesnych lat 50., tworzone codziennie, ni-czym zapiski w dzienniku, pozwalają prześledzić całe bogactwo tematów i spraw, nurtujących artystę oraz mistrzostwo jego ręki.
Andrzej Wróblewski:
Andrzej Wróblewski był synem znanej graficzki, Krystyny Wróblewskiej, która kierowała jego pierwszymi krokami na polu sztuki. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie (1945-1952) pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki, Hanny Rudzkiej-Cybis i Jerzego Fedko-wicza. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1945-1948), kończąc ten kierunek z tytułem magistra. W latach 1948-1949 był członkiem założonej przez siebie na ASP
w Krakowie „Grupy Samokształceniowej“, w skład której wchodzili także m.in. Andrzej Wajda, Witold Damasiewicz i Andrzej Strumiłło. Jako teoretyk grupy, a także we własnej ówczesnej praktyce malarskiej, Wróblewski postulował metodę nazwaną przez niechętnych młodym kapistów „neobarbarzyństwem“. Była to pierwsza w Polsce próba wprowadzenia rodzimej, nie importowanej z ZSRR wersji socrealizmu, zduszona przez władze szkolnictwa artystycznego podczas Ogólnopolskich Po-pisów Szkół Artystycznych w Poznaniu w 1949. Zaczęty w tym czasie cykl „Rozstrzelań“ został dopiero po 1956 uznany za najbardziej wstrząsające i przez to prawdziwe oddanie dramatu wojny.
Od 1950 Wróblewski pracował jako asystent, następnie aspirant w macierzystej uczelni (do 1955). Próbował - bez powodzenia - poddać się dyscyplinie realizmu socjalistycznego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Z ostatnich lat twórczości artysty pochodzą najważniejsze, poza „Rozstrzelaniami“, jego dzieła: Kolejka trwa, Ukrzesłowienia, Szofer - wszystkie z 1956. Ważnym wątkiem jego twórczości były prace na papierze: liczne akwarele, rysunki, monotypie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-11-17 | 83 | 7 600 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD |