[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
POGAWęDKA, 1922 AVERS: SZKIC CZTERECH POSTACI
Nr:
3668
Technika:
tusz pióro, papier
Wymiary:
38.3 cm x 56 cm
Cena wywoławcza:
6 000 zł
Cena uzyskana:
6 000 zł
IInformacje o dziele:
Avers: sygnowany atram. p.d.: GROSZ, napis oł. l.d.: 36, przy d. kraw. l.: 0,451, p. nieczytelny znak
Rewers: SZKIC CZTERECH POSTACI, ok. 1922 technika i wymiary jw. (rysunek lekko przekreślony oł. po diagonali l.g.-p.d.) napisy przy d. kraw. od l.: – pieczęć prostokątna z napisem u g.: George Grosz Nachlass, w trójdzielnym polu poniżej liczby tuszem: 3 6 4; – nad i na p. od pieczęci napis oł.: aus Baden-Baden zurück | NR. 57 96 [w kółku] A 95 | 136 [w kółku, przekreśl.] 1922; – oł.: Abbildung: „Ecce homo” s. 36 [dot. awersu]; – oł.: 80 94 [pierwsza liczba w kółku, druga w prostokącie, obie przekreśl.] 38,5 x 50; – nieb. kredką: 77 [w kółku]; – oł.: Schäferstündschen | [innym oł.:] Schäferstunde 1919 [jest to tytuł ryc. 77 z teki „Ecce homo” – Schadzka, z którą rysunek ten nie ma nic wspólnego] Rysunek na awersie jest oryginałem ryciny nr 36 z teki „Ecce homo”, opublikowanej oryginalnie przez wydaw-nictwo Malik-Verlag, Berlin 1923, znanej też z późniejszych wydań facsimilowych. Teka zawiera 84 rycin czarno-białych i 16 kolorowych, powielonych techniką litograficzną z rysunków tuszem i akwareli. Jest najobszerniejszą z tek George Grosza i zarazem najdalej idącą w krytyce społeczeństwa niemieckiego początku lat 20., dokonywanej z punktu widzenia artysty o lewicowych poglądach. Ostra satyra, liczne obscena i karykaturalne traktowanie przedstawicieli sfer rządzących i wojskowych spowodowało...
Rewers: SZKIC CZTERECH POSTACI, ok. 1922 technika i wymiary jw. (rysunek lekko przekreślony oł. po diagonali l.g.-p.d.) napisy przy d. kraw. od l.: – pieczęć prostokątna z napisem u g.: George Grosz Nachlass, w trójdzielnym polu poniżej liczby tuszem: 3 6 4; – nad i na p. od pieczęci napis oł.: aus Baden-Baden zurück | NR. 57 96 [w kółku] A 95 | 136 [w kółku, przekreśl.] 1922; – oł.: Abbildung: „Ecce homo” s. 36 [dot. awersu]; – oł.: 80 94 [pierwsza liczba w kółku, druga w prostokącie, obie przekreśl.] 38,5 x 50; – nieb. kredką: 77 [w kółku]; – oł.: Schäferstündschen | [innym oł.:] Schäferstunde 1919 [jest to tytuł ryc. 77 z teki „Ecce homo” – Schadzka, z którą rysunek ten nie ma nic wspólnego] Rysunek na awersie jest oryginałem ryciny nr 36 z teki „Ecce homo”, opublikowanej oryginalnie przez wydaw-nictwo Malik-Verlag, Berlin 1923, znanej też z późniejszych wydań facsimilowych. Teka zawiera 84 rycin czarno-białych i 16 kolorowych, powielonych techniką litograficzną z rysunków tuszem i akwareli. Jest najobszerniejszą z tek George Grosza i zarazem najdalej idącą w krytyce społeczeństwa niemieckiego początku lat 20., dokonywanej z punktu widzenia artysty o lewicowych poglądach. Ostra satyra, liczne obscena i karykaturalne traktowanie przedstawicieli sfer rządzących i wojskowych spowodowało...
więcej
George Grosz:
George Grosz (właśc. Georg Gross) spędził dzieciństwo i wczesną młodość w Słupsku (niem. Stolp), gdzie jego matka prowadziła kasyno oficerskie. W 1909 zaczął studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. W l.1912-16 kontynuował studia w Kunstgewerbeschule w Berlinie u Emila Orlika. Debiutował jako karykaturzysta w 1910 w piśmie „Ulk” (Żart), dodatku do dziennika „Berliner Tageblatt”. Na stałe współpracował z tym
i innymi czasopismami od 1913. Zmobilizowany w 1914, służył w piechocie do 1916, a następnie w l.1917-18. Ten drugi okres skończył się chorobą, dezercją i procesem przed sądem wojskowym. Od kary śmierci uratowała go interwencja znajomego, hr. Harry’ego Kesslera. Po wojnie artysta stał się współzałożycielem berlińskiego ruchu Dada. Obok działalności satyryka zaczął regularnie wystawiać i wydawać serie swych rysunków w tekach (m.in. zaskarżone i obłożone grzywnami „Gott mit uns”, 1920 i „Ecce homo”, 1923). W 1920
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-12-15 | 9 | 6 000 zł | 6 000 zł | N/A PLN USD |