IInformacje o dziele:
Na odwrocie, zachowana we fragmencie drukowana nalepka wystawy warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem z - wpisanym atramentem - nazwiskiem malarza, tytułem obrazu Studyum i datą 20.X. 3.XI.903.
Oferowany obraz powstał w roku 1900 w rodzinnym majątku Ruszczyców, Bohdanowie koło Wilna. Artysta zaznaczył to przy sygnaturze literką B. oraz dwoma zerami daty, oznaczającymi rok 1900.
W tym czasie często oznaczał swoje prace w ten właśnie sposób. Tak sygnowane są, m.in. Krajobraz wiosenny (Muzeum Narodowe w Krakowie), Studium pejzażowe z Bohdanowa (Muzeum Narodowe w Warszawie) czy Stodoła w Bohdanowie (własność prywatna). Prezentowane Studium pejzażowe dobrze ilustruje nowatorskie podejście Ferdynanda Ruszczyca do pejzażu. Krajobraz nabiera tu cech niemal symbolicznych. Malowane niezwykle swobodnie, szybkimi krótkimi pociągnięciami pędzla Studium odbiega od tradycji realistycznego pejzażu dziewiętnastowiecznego, podążając w kierunku poetyckiej wizji przyrody.
Obraz, wraz z większym zespołem innych pejzaży, był wystawiony w roku 1903 w warszawskiej Za-chęcie, jako Studium. Jak wynika ze Sprawozdania Komitetu Towarzystwa Zachęty... prawdopodobnie ten właśnie obraz zakupił wówczas znany kolekcjoner Jan Goldstand. W późniejszych latach znakomita kolekcja Goldstanda uległa jednak rozproszeniu, a dalsze losy obrazu nie są znane. Tym większa więc satysfakcja z odkrytego na nowo dzieła wybitnego artysty. (według...
Ferdynand Ruszczyc:
Ferdynand Ruszczyc (Bohdanów 1870 - Bohdanów 1936) – wybitny malarz i pedagog, adept Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie w latach 1892-1897 studiował pod kierunkiem I. I. Szyszkina i A Kuindżiiego. Jego prace studenckie kilkakrotnie były nagradzane medalami Akademii. Odbywał liczne podróże artystyczne – w latach 1894 i 1895 jeździł na Krym, w latach 1896 i 1897 przez Królewiec i Szczecin podróżował na Rugię, Bornholm i do południowej Szwecji, a w 1898 do Berlina, Kolonii, Paryża, Dunkierki, Ostendy, Brukseli, Bazylei, Lucerny, Lugano, Mediolanu, Wenecji i Wiednia. W 1897 zamieszkał w rodzinnym majątku Bohdanów. Od 1900 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Od 1904 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, w latach 1907-1908 Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Później powrócił do Wilna, gdzie stał się animatorem tamtejszego życia artystycznego. Po I wojnie światowej był organizatorem i profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Malował przede wszystkim pejzaże przesycone bardzo emocjonalnym odczuwaniem natury i przyrody. Obrazy Ruszczyca Ziemia czy Nec Mergitur należą do najwybitniejszych przykładów nurtu symbolizmu w malarstwie Młodej Polski. Malował także wnętrza rodzinnego dworu w Bohdanowie, zajmował się scenografią teatralną, ilustratorstwem i grafiką książkową.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2003-03-30 | 58 | 50 000 zł | 70 000 zł | N/A PLN USD |