IInformacje o dziele:
sygnowany oł. p.d. (pod kadrem rysunku): Człowiek Kopiący - Sangwina - 1938, napis flamastrem na odwrocie oprawy g.: TADEUSZ KULISIEWICZ | Człowiek kopiący - sangwina | 1938 r., pod napisem nr oł.: 21. [w kółku]Praca pochodzi z cyklu „Rysunki ze Szlembarka“ z 1938-1939, poświęconemu głównie wizerunkom chłopów, ich pracy i życiu codziennemu we wsi w Gorcach, gdzie artysta od 1926 spędzał większość sezonów letnich i gdzie również schronił się w czasie okupacji. Motywy szlembarskie były częstym i powtarzającym się tematem jego sztuki rysunkowej również w latach powojennych.
Tadeusz Kulisiewicz:
Tadeusz Kulisiewicz studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu (1922-1923), a następnie w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem prof. Władysława Skoczylasa (1923-1927). Od 1926 był członkiem Stowarzyszenia Artystów Grafików „Ryt”. Wydana przezeń w 1931 teka „Szlembark”, prezentująca realia życia w góralskiej wiosce, którą odwiedzał i w której z czasem za-mieszkał, była niezamierzoną polemiką z idealizowanymi przedstawieniami Skoczylasa. Jednocześnie z grafiką artysta od lat międzywojennych tworzył cykle rysunkowe, które po wojnie i utracie w Powstaniu Warszawskim warsztatu graficznego, staną się domeną jego twórczości. Poczynając od cyklu „Warszawa 1945”, w którym utrwalił widoki zrujnowanego miasta, w kolejnych cyklach (jak „Indie”, 1956, „Meksyk” I i II, 1957-1959, „Laguna wenecka”, 1958, „Brazylia”, 1963 i wiele innych) wychodził daleko poza poetykę reportażu ku syntezie zaobserwowanych zjawisk. Artysta pracował jako pedagog ASP w Warszawie w latach 1933-1939 i od 1945 (profesor od 1950, na emeryturze od 1969). Był członkiem licznych organizacji artystycznych i laureatem wielu nagród krajowych i zagranicznych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2003-04-13 | 85 | 1 300 zł | 6 405 zł | N/A PLN USD |