IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: Kobzdej | 1959, na odwr. napis na krosnach l.: „ODPORNY“, g.: Aleksander Kobzdej 1959, p.: 65 x 89, na l. żerdzi u d. nalepka z napisem: OA 1119-26Obraz z cyklu „Idoli“, malowanych w 1958-1959 i prezentowanych na V Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1959, gdzie artysta uzyskał nagrodę. Wraz z innymi pracami, tytułowanymi przymiotnikami określającymi różne stany emocjonalne lub cechy osobowe, jak „Ocalony“, „Bezradny“, „Pogodny“, „Występny“ - reprezentuje w twórczości Kobzdeja wczesną fazę malarstwa materii, poprzedzającą okres poliptyków (malowanych zresztą podobnie) i „Szczelin“. Obraz w pełni odpowiada charakterystyce innych prac z tego okresu: operuje wąską i zgaszoną gamą barwną, wypełniające kompozycję formy o wyraźnie reliefowym charakterze są zgeometryzowane i płaskie.
Aleksander Kobzdej:
Aleksander Kobzdej (Olesko na Ukrainie 12 IX 1920 - Warszawa 25 IX 1972) od wczesnego dzieciństwa mieszkał we Lwowie, gdzie w 1939 zdał maturę. Równolegle z nauką w szkole średniej uczył się prywatnie rysunku i rzeźby. Jesienią 1939 rozpoczął studia architektoniczne na Politechnice Lwowskiej i jednocześnie zaczął malować pod okiem Władysława Lama. Pod obiema okupacjami, sowiecką i hitlerowską, podejmował prace zarobkowe, kontynuując w miarę możności studia. W 1944 został wywieziony na roboty przymusowe do Wiednia, skąd uciekł do Jugosławii. W 1945 wrócił do kraju. Krótko studiował w ASP w Krakowie u Eugeniusza Eibischa, by już pod koniec 1945 objąć stanowisko asystenta swego dawnego nauczyciela, Władysława Lama, na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Pracując ukończył politechnikę z dyplomem inżyniera i od 1947 zaczął uczyć w PWSSP w Sopocie. Pracował tam do 1951, kiedy to przeniósł się do ASP w Warszawie, gdzie nauczał aż do śmierci. W latach 40. ulegał w swych próbach malarskich wpływom koloryzmu, kierunku triumfującego zarówno w Akademii krakowskiej, gdzie zaczynał studia, jak i w „szkole sopockiej“, w której sam uczył. Koloryzm Kobzdeja był jednakże poddany dyscyplinie skupionej, syntetycznej formy o rodowodzie sięgającym kubizmu i ekspresjonizmu. W pierwszej połowie lat 50. Kobzdej należał do koryfeuszy socrealizmu. Na ile artysta nie unikał, nawet w tym czasie, ironicznej refleksji, świadczy dyptyk złożony z obrazów Podaj cegłę i Ceglarki, w którym skonfrontował postulatywną i rzeczywistą stronę trudu codziennej pracy. W latach 50. rozwinął też swój talent rysownika, tworząc cykle reportażowych notatek z podróży do Chin i Wietnamu. Od 1956 radykalnie zmienił styl, doświadczając odtąd rozmaitych odmian informelu i malarstwa materii. Eksperymentując z fakturą i przestrzenią doszedł do swego głównego motywu, m stał się wielki cykl „Szczelin“, tworzonych od 1966. Ich syntezą stały się obiekty malarskie zwane „Hors cadre“.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2003-04-13 | 13 | 10 100 zł | 18 360 zł | N/A PLN USD |