Agra Art | Aukcje

- 13 kwietnia 2003

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DEBIUT KOłA, 1961
Nr:
4035
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
134 cm x 101 cm
Cena wywoławcza:
20 100 zł
Cena uzyskana:
46 973 zł

IInformacje o dziele:

sygnatura wydrapana w farbie p.d.: Lenica, na odwr. śr.g.: A. LENICA | WARSZAWA | 1961 | 102 x 135 (olej) | „DEBIUT KOŁA“, p.g. strzałka w górę, na krosnach śr.g. napis oł.: XIII., p.g. nalepka mpis: Kat. Nr. | 23, obok: Lenica Alfred | Debut des Rades 1961
Obraz wzmiankowany w katalogu obejmującym oeuvre artysty do 1974:
- Alfred Lenica. Malarstwo, CBWA Zachęta, Warszawa 1974, kat. 274, błędnie jako własność Muzeum Narodowego w Warszawie - praca, przechowywana w MNW w depozycie, została wycofana przez rodzinę artysty.

Alfred Lenica:

Alfred Lenica (Pabianice 1899 - Warszawa 1977) uczył się prywatnie rysunku i malarstwa w pracowniach Artura Hannytkiewicza i Piotra Kubowicza w Poznaniu (1925-1928). W latach 30. malował obrazy figuratywne, nawiązujące w stylistyce do kubizmu. Nieco później uległ wpływom surrealizmu, który, pomijając lata socrealizmu, stanie się dlań najpoważniejszym obszarem poszukiwań malarskich. Od połowy lat 40. utrzymywał stałe kontakty z kręgiem „Grupy Krakowskiej“, przyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania, w 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy „4F+R“ (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Jest autorem pierwszego polskiego obrazu taszystowskiego (Farby w ruchu, 1949, tempera). W okresie socrealizmu włączył się w nurt oficjalnej sztuki, pracując jednocześnie jako organizator życia artystycznego, prezes Okręgu Poznańskiego ZPAP (1948-1950) i jednocześnie kierownik Pracowni Sztuk Plastycznych tamże. W końcu lat 50. przeniósł się do War-szawy i również tu do 1969 pełnił kierownicze funkcje w ZPAP. W drugiej poł. lat 50. ponownie - po eksperymentach z lat 40. - uprawiał informel, malując chętnie techniką drippingu. Około 1958 wypracował indywidualny, charakterystyczny dlań styl wirujących, kolorowych, niekiedy kaligraficznie opracowanych form, które dynamicznie wypełniały pola obrazów. Tworzył je techniką zbliżoną do surrealistycznej dekalkomanii. Styl ten stał się znakiem rozpoznawczym artysty do końca życia. W swych obrazach nie unikał kształtów nawiązujących do form naturalnych (jego malarstwo nazywano „biologicznym“), a w latach 70. niekiedy włączał do kompozycji motywy figuralne. Wystawa retrospektywna artysty odbyła się w Galerii Zachęta w Warszawie w 1974.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2003-04-13 102 20 100 zł 46 973 zł N/A PLN USD