[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
HOMO LUDENS À LA MOOMBA COCTAIL, 1986
Nr:
4061
Technika:
tusz, akwarela, papier
Wymiary:
38.5 cm x 49.5 cm
Cena wywoławcza:
3 700 zł
Cena uzyskana:
15 972 zł
IInformacje o dziele:
tusz pióro law., akwarela, papier czerpany, 38,5 x 49,5 cm (w świetle passe-partout)sygnowany l.d.: "HOMO LUDENS – à la MOOMBA COCTAIL", p.d.: T.B.86, na odwr. oprawy wycięte okienko ukazujące napis z danymi rysunku
Praca wzmiankowana i reprodukowana w katalogu oeuvre artysty: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, s. 272, kat. II. 1155 jako własność Zbiorów Kreis-Herford w Herfordzie (RFN). W zbiorach tych, wg informacji w tymże katalogu, s. 277, znalazło się 11 rysunków z cyklu Homo ludens. Rysunek był wystawiany:
Tadeusz Brzozowski. Rysunki podkolorowane, Galeria Zapiecek, Warszawa 2-13 II 1987 (bez kat.; wśród 16 rysunków z cyklu Homo ludens)
Z 20 rysunków wystawionych w Galerii Zapiecek 19 (w tym oba oferowane) znalazły się na wystawie:
Begegnung mit der polnischen Kunst. Brzozowski, Kunz, Mianowski, Subbotko, Daniel-Pöppelmann-Haus, Herford 14 III – 12 IV 1987 (kat.); wystawa przeniesiona: Ratusz, Bielefeld
Tadeusz Brzozowski:
Tadeusz Brzozowski (Lwów 1918 - Rzym 1987) - od 1936 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w latach 1940-1942 kontynuując naukę w Kunstgewerbeschule, powstałej w miejsce Akademii. W czasie okupacji związany był z Teatrem Podziemnym Tadeusza Kantora - grał w Balladynie (1943) i główną rolę w Powrocie Odysa (1944). W tym okresie zajmował się też konserwacją dzieł sztuki, co okazało się owocne dla jego własnej techniki malarskiej w przyszłości. W 1945 ostatecznie ukończył studia w krakowskiej ASP. Do 1948 wystawiał z Grupą Młodych Plastyków, uczestnicząc w najważniejszych wystawach młodego ruchu artystycznego, aż do narzucenia przez władze socrealizmu jako obowiązującego stylu obrazowania. W latach 1950-1955 nie uczestniczył w oficjalnym życiu artystycznym, zajmując się w tym czasie malowaniem polichromii kościelnych, konserwacją i nauczaniem rysunku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej (do 1954). W 1954 przeniósł się do Zakopanego, gdzie podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara. Pracował w niej do 1969, w latach 1959-1961 jako dyrektor w Zakopanem mieszkał do końca życia. W tym okresie, w toku samodzielnych prób i doświadczeń stał się wirtuozem techniki malarskiej. Kolor, faktura, gra laserunków i walorów, cała „alchemia“ jaką stosował w swoich obrazach złożyły się na niepowtarzalne zjawisko malarstwa abstrakcyjnego, które zdolne było „opowiadać“ samą swą formą. W 1955 powrócił do udziału w wystawach, uczestnicząc w licznych pokazach w Polsce i za granicą, organizując też wiele wystaw indywidualnych. W 1957 wszedł w skład reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Od 1958 współorganizował „Salony Marcowe“ w Zakopanem. W 1959 w Paryżu związał się z międzynarodowym ruchem „Phases“. W latach 1962-1979 był pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (od 1977 profesorem), a w latach 1979-1981 profesorem ASP w Krakowie. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń państwowych oraz m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1983). Wśród retrospektyw artysty za jego życia wymienić należy wystawę w Muzeum Narodowym w Poznaniu (1974) i wystawę rysunków w Muzeum Okręgowym w Radomiu (1986). Wielka wystawa pośmiertna eksponowana była w Muzum Narodowym w Warszawie, a następnie w muzeach w Zakopanem, Wrocławiu i Krakowie w latach 1997-1998. Towarzyszył jej katalog oeuvre artysty w dziedzinie malarstwa i rysunku: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2003-06-08 | 57 | 3 700 zł | 15 972 zł | N/A PLN USD |