Agra Art | Aukcje

- 8 czerwca 2003

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OKNO ROMANTYCZNE, 1988
Nr:
4098
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
135.5 cm x 160.5 cm
Cena wywoławcza:
3 100 zł
Cena uzyskana:
12 423 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany na odwr. p.g.: WŁODEK PAWLAK | OKNO ROMANTYCZNE | 135 x 160 | 1988
Obraz należy do większego cyklu pt. "Tablice dydaktyczne" z lat 1987-1988, w którym artysta próbował zawrzeć – w nieco prześmiewczy i autoironiczny sposób – sumę wiedzy encyklopedycznej z różnych dziedzin. Łączył, mieszał i nakładał na siebie motywy zaczerpnięte z podręczników, tablic poglądowych, wzorników itp. Zazwyczaj, jak w oferowanym obrazie, operował konturem i niezależnymi odeń płaszczyznami barw. Cechy te znamionują inne znane prace z tego cyklu, jak "Rzeźba grecka i egipska", "W kręgu kultury europejskiej", "Słownik terminologiczny sztuk pięknych". Obraz wzmiankowany i reprodukowany w:
Graz 1988. Steirischer Herbst'88, [org.] Grazer Kunstverein, Stadtmuseum, Graz 25 IX - 3 XI 1988, il. b. s. 23
Włodzimierz Pawlak, Tablice dydaktyczne (org. Andrzej Bonarski), Pawilon SARP, Warszawa III 1989, kat. 35; rec.: Dorota Jarecka, Dydaktyka i analiza (o nowych obrazach Włodzimierza Pawlaka), "Res Publica" 1989 nr 6 s. 133; Jan Michalski, Pawlak ma rosyjską duszę, "Magazyn Artystyczny" 1989 nr 2 s. 4, il.

Włodzimierz Pawlak:

Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2003-06-08 63 3 100 zł 12 423 zł N/A PLN USD