IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: JMenkes | 921 Na odwrocie szkic postaci, ołówkiem. Zygmunt Menkes debiutował w roku 1919 we Lwowie na wystawie Koła Miłośników Sztuki Żydowskiej i szybko stał się jednym z najbardziej cenionych przedstawicieli młodej generacji lwowskich malarzy. Artysta początkowo używał imienia Józef i pod tym imieniem wymieniany jest, m.in. w lwowskich katalogach wystawy Koła Miłośników Sztuki Żydowskiej w 1920 czy Salonu Wiosennego TPSP w 1932 roku. Jego ówczesna twórczość obejmowała portrety i motywy rodzajowe, a także kwiaty i pejzaże. Dotychczas znane były zaledwie dwie prace Menkesa z roku 1921 (Słoneczniki i Portret kobiety). Prezentowany Siedzący starzec jest trzecim powstałym w tym roku obrazem, rzadkim przykładem wczesnej twórczości artysty.Zygmunt Menkes:
Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1998-12-06 | 15 000 zł | 15 000 zł | N/A PLN USD |