IInformacje o dziele:
Akwarela, gwasz, papier, sygnowany p.d.: H. Berlewi
Prezentowana akwarela jest późną repliką Autoportretu z 1922 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (gwasz, papier, 54 x 42,5 cm, sygn.l.d.: H.Berlewi 22). Według Janiny Ładnowskiej replika ta „została prawdopodobne sporządzona przez Henryka Berlewiego w latach sześćdziesiątych. Wtedy bowiem twórczość Berlewiego z lat dwudziestych zyskała ponowne uznanie, a autora określono jako prekursora abstrakcji geometrycznej i tendencji kinetycznych oraz tzw. op-art’u. Korzeni dla tych kierunków szukano w latach dwudziestych, a twórczość Berlewiego taka właśnie była.” W latach sześćdziesiątych Berlewi niejednokrotnie sporządzał repliki swoich wcześniejszych dzieł, a prezentowany Autoportret należy właśnie do tej grupy prac artysty. W roku 1997 na aukcji Domu Aukcyjnego UNICUM wystawiona była jeszcze jedna wersja tej kompozycji (akwarela, gwasz, papier, 44 x 32,8 cm, sygn. pd.: H. Berlewi 1922).
Henryk Berlewi:
Henryk Berlewi (Warszawa 30 X 1894 - Paryż 2 VIII 1967) już jako uczeń gimnazjum uczęszczał na zajęcia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1906-09). Następnie studiował w Académie des Beaux-Arts w Antwerpii (1909-10), w Ecole des Arts Décoratifs i Ecole des Beaux-Arts w Paryżu, by w 1913 powrócić do Warszawy i podjąć naukę w Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Jana Kauzika (1913-15). W 1915-18 tworzył i wystawiał, m.in. w Zachęcie, portrety i kompozycje figuralne. Od 1918 datuje się zbliżenie Berlewiego z kręgami warszawskich futurystów i formistów. W jego pracach pojawia się deformacja i elementy ekspresjonizmu. Pod wpływem El Lissitzkiego, który w 1921 odwiedził Warszawę, zainteresował się ideą odnowy sztuki żydowskiej, podejmował wątki tematyczne związane z kulturą i życiem codziennym Żydów. W latach 1922-23 Berlewi przebywał w Berlinie, gdzie pod wpływem awangardowych kierunków i kontaktów z wybitnymi artystami radykalnie zmienił swą sztukę i wypracował teorię mechanofaktury, którą ogłosił drukiem w 1924 w Warszawie i Berlinie (w „Der Sturm“). Publikację artysta połączył z wystawami indywidualnymi w obu miastach. Wystawa warszawska miała miejsce w salonie samochodowym firmy Daimler-Benz, co współgrało z ideą mechanofaktury, zakładającą maksymalne zbliżenie sztuki i techniki, do czego prowadzić miało m.in. budowanie obrazu z powtarzalnych elementów geometrycznych. W 1924-26 Berlewi współtworzył wraz z innymi polskimi artystami grupę „Blok“. W 1926 powrócił do sztuki przedmiotowej, nie zrywając jednak z ruchem konstruktywistycznym. W 1928 wyjechał do Paryża, gdzie zdobył renomę jako portrecista. W latach II wojny światowej ukrywał się na południu Francji, w 1943-44 współpracował w Nicei z ruchem oporu. Po wojnie kontynuował malarstwo figuratywne aż do 1957, kiedy to pod wpływem nowych tendencji w sztuce, a także retrospektywnej wystawy konstruktywizmu w galerii Denise Renée, w której wziął udział, wrócił do abstrakcji. Nawiązał do teorii i praktyki mechanofaktury, traktując ją jako punkt wyjścia do stworzenia własnej wersji op-artu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1998-12-06 | 19 000 zł | 21 500 zł | N/A PLN USD |