IInformacje o dziele:
sygnowany l.g.: J. MalczewskiNa odwrocie obrazu dwa stemple: - numer „61“ oraz okrągły stempel ze źle odbitym, nieczytelnym herbem pośrodku [Tarnawa] i napisem w otoku: : · ZE ZBIORÓW · MARII MALCZEWSKIEJ. Z tyłu na ramie czytelny we fragmencie stempel z orłem bez korony, pod którym napis: OKRĘG WOJ. KRAKOWSKIEGO; w otoku napis: OKRĘGOWA KOMISJA GŁOSOWANIA LUDOWEGO. Ponadto niewyraźne napisy: ołówkiem oraz niebieską kredką: .. -7-20- ... 34.
Obraz jest, wyjątkowy w twórczości Malczewskiego, przykładem kompozycji batalistycznej. Powstał najpewniej jako refleksja artysty na temat tragicznych wydarzeń powstania styczniowego, gdy nikłe liczebnie oddziały powstańców stawały do boju z przeważającymi siłami regularnego wojska rosyjskiego.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2003-06-15 | 21 | 19 000 zł | - | N/A PLN USD |