[ status: zarchiwizowany ]                                                                                                    
                    Tytuł:
                        KWIAT DLA POLEGłYCH, 1974 
                      Nr:
                                4374
                            Technika:
                                akryl, płótno
                            Wymiary:
                                 155 cm x 115.5 cm
                            
                              Cena wywoławcza:
                            
                            
                              3 000 zł
                            
                          
                                  12 000 zł
                                
                              IInformacje o dziele:
sygn. na odwr. g.: BOGUSZ MARIAN | "KWIAT DLA POLEGŁYCH" - 1994 | ACRIL - 1.55 x 1.15Praca wzmiankowana w katalogu:
Marian Bogusz 1920-1980. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, CBWA, Poznań 1982, s. 175, poz. 266, jako własność żony artysty.
Wg tego źródła obraz był eksponowany na wystawie: V Ogólnopolska Wystawa Plastyki "Przeciw wojnie". Malarstwo - grafika - rzeźba, Państwowe Muzeum na Majdanku, Lublin V-X 1975, repr. w kat.
Marian Bogusz:
                  Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
              
            | Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: | 
|---|---|---|---|---|
| 2003-10-02 | 37 | 3 000 zł | 12 000 zł | N/A PLN USD |