Agra Art | Aukcje

- 16 listopada 2003

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NAD JEZIOREM W OLSZTYNIE, OK. 1949
Nr:
4619
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 61 cm
Cena wywoławcza:
9 320 zł
Cena uzyskana:
51 260 zł

IInformacje o dziele:

sygn. na odwr. na d. żerdzi krosien: Fijałkowski – Nad jeziorem w Olsztynie 1949 (?), na g. żerdzi: A 137
Obraz pochodzi z okresu z okresu studiów Fijałkowskiego w łódzkiej PWSSP. Zdradza ogromny wpływ, jaki na młodego artystę wywierał jego profesor, Władysław Strzemiński. Zarówno pionowe podziały płaszczyzny z przejściami kolorystycznymi, jak zwłaszcza obłe kształty, podkreślone dodatkowo fakturą, należą do charakterystycznych form stosowanych przez Strzemińskiego w cyklu "Powidoków" z lat 1948-1949.

Stanisław Fijałkowski:

Stanisław Fijałkowski (Zdołbunow na Wołyniu 1922 - Łódź 2020) w latach 1944-1945 przebywał na robotach przymusowych w Królewcu. W latach 1946- 1951 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego, Stefana Wegnera i Ludwika Tyrowicza, u którego uzyskał dyplom. W latach 1947-1993 był pedagogiem w macierzystej uczelni, od 1983 profesorem. Pełnił funkcje prorektora i dziekana Wydziału Grafiki. Wykładał też za granicą: w Mons (1978, 1982), Giessen (1989-1990), Marburgu (1990). Jest wiceprezydentem Międzynarodowego Stowarzyszenia Drzeworytników XYLON w Szwajcarii i przewodniczącym Polskiej Sekcji tej organizacji. Należy do zagranicznych Akademii nauk i sztuk w Salzburgu i Brukseli. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Norwida 1971, Nagrody im. Jana Cybisa 1990 i wielu innych wyróżnień. Jako pierwszy w Polsce przetłumaczył teksty Wasyla Kandinskiego („Punkt i linia a płaszczyzna” i „O duchowości w sztuce”), oba wydane drukiem, oraz Kazimierza Malewicza „Świat bezprzedmiotowy”. Malarstwo Fijałkowskiego bazuje na skromnym zasobie abstrakcyjnych znaków i ograniczonej gamie barwnej. Kompozycje, w większości sugerujące ujęcia pejzażowe czy szerzej – przestrzenne, budowane są jakby pojedynczymi dotknięciami pędzla. Każdy szczegół nabiera ważności, śledzi się każdy niuans barwy czy faktury. Charakterystyczne kształty i motywy powtarzają się w różnych konfiguracjach w pracach artysty niczym wyrazy, z których układa za każdym razem inną opowieść. Obrazy noszą zazwyczaj poetyckie tytuły, często wpadające w tony groteskowe czy surealistyczne. Cechy te składają się na niezwykłe, intrygujące, autonomiczne zjawisko artystyczne. Malarstwu Fijałkowskiego od początku lat 60. towarzyszy czarno-biała grafika, głównie linoryt i drzeworyt, sporadycznie litografia.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2003-11-16 7 9 320 zł 51 260 zł N/A PLN USD EUR