Agra Art | Aukcje

- 16 listopada 2003

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MARTWA NATURA DREZDEńSKA NR 6, 1955
Nr:
4638
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
35.5 cm x 49.5 cm
Cena wywoławcza:
37 280 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

na odwr. szkic postaci tyłem, p.g. nalepka autorska z napisem atramentem: BOGUSZ MARIAN | POLEN | WARSZAWA, KOPERNIK STR. | [c.d. adresu] | „DRESDENER STILLEBEN | NR. 6” | ŐL – 1955 | 0.51 x 0.36 | AUSSTELLUNGEN: WARSZAWA – 1956 | LUBLIN 1956, OLSZTYN 1956.
Choć obraz ten nie jest notowany w katalogu oeuvre artysty: Marian Bogusz 1920-1980, Muzeum Narodowe, Poznań 1982, ani wśród prac zachowanych, ani wśród znanych jedynie z fotografii i innych przekazów, jego autentyczność nie budzi wątpliwości. Obraz należy do ważnego okresu twórczości Bogusza, kiedy to wraz ze Zbigniewem Dłubakiem, Kajetanem Sosnowskim i Andrzejem Zaborowskim współtworzył "Grupę 55", najważniejsze - obok "Grupy Krakowskiej" - awangardowe ugrupowanie okresu Odwilży i Października. Malarstwo Bogusza w tym czasie było wielorako związane z muzyką ("Symfonia liturgiczna Honeggera", 1955), teatrem Bertolta Brechta ("Helena Weigel jako "Mutter Courage" Brechta i "Matka" Gorkiego", 1955), architekturą Berlina, Drezna, Lipska, gdzie wielokrotnie bywał ("Berlin", 1955, "Koncert Bacha w kościele św. Tomasza w Lipsku", 1956). Do tego kręgu inspiracji należą też "Martwe natury drezdeńskie", z których kilka notuje wspomniany katalog.

Marian Bogusz:

Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2003-11-16 40 37 280 zł - N/A PLN USD EUR